Kilka słów na temat Integracji Sensorycznej (SI)
Czym tak właściwie jest Integracja Sensoryczna? Coraz częściej w książkach, czasopismach, innych publikacjach spotykamy się z pojęciem SI. W tym i kolejnych artykułach będę starała się przybliżyć problematykę powyższego zagadnienia. Na początek troszkę teorii…
Integracja sensoryczna jest to zdolność dziecka do odczuwania, rozumienia i organizowania informacji, których dostarczają nam zmysły z otoczenia i własnego organizmu. Pozwala ona segregować, porządkować i składać pojedyncze bodźce w pełne funkcje mózgu, wpływa na rozwój dziecka, jego zdolności do nauki, a także samoocenę.
Na pewno wszyscy słyszeliśmy o pięciu zmysłach: dotyku, węchu, smaku, wzroku i słuchu, ale oprócz zmysłów wyróżniamy również trzy układy sensoryczne, o których rzadko się wspomina, mianowicie: układ dotykowy, przedsionkowy i prioprioceptywny.
Układ dotykowy pozwala nam na odczuwanie, czy dane obiekty są ciepłe czy zimne, ostre czy tępe, szorstkie czy gładkie. Dzięki niemu możemy rozpoznawać przedmioty za pomocą dotyku oraz odczuwać ból, ucisk.
Układ przedsionkowy koordynuje ruchy oczu, głowy i ciała. Pozwala nam huśtać się na huśtawce, czy też utrzymywać równowagę.
Natomiast układ prioprioceptywny informuje nasz mózg o pozycji ciała, w której się w danym momencie znajdujemy. Dzieje się tak za sprawą danych dostarczanych przez mięśnie i stawy. Priopriocepcja jest zmysłem, który pozwala nam orientować się, jak ułożone są części naszego ciała bez patrzenia na nie. Prawidłowa integracja w obrębie tego układu jest niezbędna do sprawnego poruszania sięi korzystania z wszelkich przedmiotów.
Trochę teorii za nami, w kolejnych artykułach skupimy się na wczesnych objawach problemów rozwojowych w kolejnych etapach rozwoju pod kątem integracji sensorycznej i zaburzeniach SI.
Bibliografia:
- „Dzieci z zaburzeniami integracji sensorycznej”– Polly Godwin Emmons, Liz McKendry Anderson
- „Sensoryczny, piękny świat”– Małgorzata Barańska