Przedszkola Publicznego Nr 4
w Łęcznej
na rok szkolny 2022/2023
„Jeśli szanujemy dziecko i podążamy za jego możliwościami, to może ono zrobić więcej, niż od niego oczekujemy, a wszystko, co dziecko potrafi – nauczycielowi zrobić nie wolno”
Helen Parkhurst
Koncepcja pracy przedszkola oparta jest na celach i zadaniach zawartych w aktach prawnych.
Podstawa prawna:
- Statut przedszkola.
- Podstawowe kierunki polityki oświatowej państwa na rok szkolny 2022/2023.
- ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej (Dz.U. 2017 poz. 356)
- ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 26 lipca 2018 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej (Dz.U. 2018 poz. 1679)
- ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI I NAUKI z dnia 13 sierpnia 2021 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej (Dz.U. 2021 poz. 1533)
- ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI I NAUKI z dnia 8 marca 2022 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej (Dz.U. 2022 poz. 609)
- ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI I NAUKI z dnia 1 sierpnia 2022 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej (Dz.U. 2022 poz. 1717)
- ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz.U. 2017 poz. 1591)
- ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 16 sierpnia 2018 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz.U. 2018 poz. 1647)
- ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 13 lutego 2019 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz.U. 2019 poz. 323)
- OBWIESZCZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 9 lipca 2020 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz.U. 2020 poz. 1280)
- ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI I NAUKI z dnia 22 lipca 2022 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych szkołach i placówkach (Dz.U.2022 poz.1594)
- ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (Dz.U. 2017 poz. 1578)
- ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 28 sierpnia 2017 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (Dz.U. 2017 poz. 1652)
- ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 26 lipca 2018 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (Dz.U. 2018 poz. 1485)
- ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 24 sierpnia 2017 r. w sprawie organizowania wczesnego wspomagania rozwoju dzieci (Dz.U. 2017 poz. 1635)
- ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI I NAUKI z dnia 22 lipca 2022 r. w sprawie wykazu zajęć prowadzonych bezpośrednio z uczniami lub wychowankami albo na ich rzecz przez nauczycieli poradni psychologiczno-pedagogicznych oraz nauczycieli: pedagogów, pedagogów specjalnych, psychologów, logopedów, terapeutów pedagogicznych i doradców zawodowych (Dz.U. 2022 poz. 1610)
Słowo wstępne
Przedszkole Publiczne Nr 4 w Łęcznej mieści się przy ulicy Obrońców Pokoju 13 w centrum jednego z większych osiedli w mieście. Dzieci uczęszczają do 10 oddziałów przedszkolnych. Organem prowadzącym jest Gmina Łęczna, nadzór pedagogiczny sprawuje Kuratorium Oświaty w Lublinie.
Funkcję Dyrektora pełni Pani mgr Dorota Czapnik-Berej, zaś Wicedyrektora Pani mgr Małgorzata Wawryszuk. Przedszkole zatrudnia nauczycieli – wychowawców, nauczycieli – pedagogów specjalnych, nauczyciela języka angielskiego, nauczyciela rytmiki, logopedę, psychologa, katechetę oraz pracowników obsługi. Przedszkole jest w pełni dostosowane do potrzeb edukacyjnych i rozwojowych dzieci. Posiada odpowiednio wyposażone sale, w tym gabinety pracy specjalistów: pedagogów specjalnych, psychologa i logopedy, jak również ogród przedszkolny.
Wizja
Przedszkole jest placówką oświatową ukierunkowaną na wszechstronny rozwój dziecka. Stwarza optymalne warunki do wielozmysłowego poznawania otaczającego świata. Wszystkim wychowankom, zapewnia bezpieczeństwo, akceptację, życzliwość i fachową pomoc niezależnie od tego, czy są w pełni sprawni czy zmagają się z zaburzeniami rozwojowymi. Przestrzega zasad wynikających z Konwencji o Prawach Dziecka oraz z Konwencji o Prawach Osób Niepełnosprawnych.
Troszczy się o wychowanków poprzez nauczanie: samodzielności, zaradności, zasad bezpieczeństwa, zdrowego stylu życia, nawiązywania relacji rówieśniczych, bycia przyjaznym, koleżeńskim, radzenia sobie z trudnościami. Przedszkole jest otwarte na współpracę z rodzicami i środowiskiem lokalnym oraz na wsparcie dzieci innych narodowości i ich rodzin. Czynnie uczestniczy w życiu swojego miasta i regionu. Placówka odpowiada na potrzeby zmieniającej się rzeczywistości. Wychodzi naprzeciw nowym wyzwaniom – zapewnia wychowankom zachowanie ciągłości procesu dydaktyczno-wychowawczego w niesprzyjających okolicznościach, poprzez metody kształcenia na odległość. Placówka analizuje i ocenia efektywność swojej pracy. Stosowane aktywne metody pracy, programy i nowatorskie rozwiązania gwarantują wysoką jakość pracy przedszkola.
Misja
Naszą misją jest bycie przewodnikiem dla wychowanków – sprawianie, aby poprzez zabawę zdobywali wiedzę i nabywali umiejętności; inspirowanie dzieci do samodzielnych poszukiwań, rozbudzanie ich naturalnej ciekawości intelektualnej, zaspokajanie potrzeby ruchu; odkrywanie i rozwijanie talentów, uzdolnień poprzez różnorakie działania np. udział w konkursach, przeglądach, olimpiadach; promowanie aktywnego stylu życia – uprawianie sportów, spacery, wycieczki – poznawanie tradycji i kultury swojego regionu; dbanie o wychowanie dzieci w poszanowaniu wartości społecznie uznawanych za najważniejsze.
Realizacja podstawy programowej wychowania przedszkolnego
Przedszkole stara się jak najlepiej przygotować dzieci do funkcjonowania w ich przyszłym życiu szkolnym, zawodowym, społecznym, rodzinnym i obywatelskim. Zgodnie z podstawą programową wychowania przedszkolnego:
- Wspiera wielokierunkową aktywność dziecka w obszarach: fizycznym, emocjonalnym, społecznym i poznawczym
- Daje poczucie bezpieczeństwa, pomaga w procesie adaptacji
- Umożliwia swobodny rozwój, zabawę i odpoczynek
- Organizuje zajęcia podnoszące poziom integracji sensorycznej
- Służy pomocą dzieciom rozwijającym się w sposób wolniejszy lub przyspieszony, dysharmonijny
- Wspiera samodzielną, dziecięcą eksplorację świata
- Dobiera treści adekwatne do poziomu rozwoju dziecka, jego możliwości percepcyjnych, wyobrażeń i rozumowania
- Szanuje indywidualne potrzeby dziecka i jego zainteresowania
- Wzmacnia poczucie wartości dziecka, jego indywidualność oraz oryginalność
- Pomaga tworzyć relacje osobowe, uczestniczyć w grupie jako małej społeczności
- Troszczy się o rozwijanie samodzielności swoich wychowanków, o wdrażanie postaw prozdrowotnych
- Wychowuje do zachowania bezpieczeństwa w ruchu drogowym
- Przygotowuje do rozumienia emocji, uczuć własnych i innych ludzi, dbania o zdrowie psychiczne – naturalne sytuacje pojawiające się w przedszkolu oraz sytuacje zadaniowe
- Tworzy sytuacje edukacyjne budujące wrażliwość dziecka, w tym wrażliwość estetyczną (mowa, zachowanie, ruch, środowisko, ubiór, muzyka, taniec, śpiew, teatr, plastyka itp.)
- Umożliwia konstruowanie, majsterkowanie, samodzielną eksplorację elementów techniki w otoczeniu, intencjonalne działanie, prezentowanie wytworów własnej pracy
- Tworzy warunki umożliwiające rozwój tożsamości dziecka – współpracuje z rodzicami, środowiskiem lokalnym, instytucjami oświatowymi, kulturalnymi, sportowymi itp.
- Wychowuje poprzez poznanie wartości i norm społecznych
- Uwzględnia zmiany pojawiające się w otoczeniu dziecka oraz zjawiska istotne dla jego bezpieczeństwa i harmonijnego rozwoju
- Wprowadza, za zgodą rodziców, nowe treści wychowawcze – systematyczny monitoring sytuacji dziecka w jego środowisku domowym
- Systematycznie wspiera mechanizm uczenia się dziecka
- Dba o osiągnięcie przez dziecko dojrzałości szkolnej
- Budzi zainteresowanie językiem obcym nowożytnym, innymi kulturami
Kierunki polityki oświatowej państwa
Przedszkole realizuje politykę oświatową państwa na rok szkolny 2022/2023
- Wychowanie zmierzające do osiągnięcia ludzkiej dojrzałości poprzez kształtowanie postaw ukierunkowanych na prawdę, dobro i piękno, uzdalniających do odpowiedzialnych decyzji.
Działania przedszkola w tym zakresie:
- Opracowanie „Katalogu wartości”: dobro, prawda, piękno, wiedza, mądrość, bohaterstwo, godność, honor, miłość, przyjaźń, odpowiedzialność, sprawiedliwość, skromność, szczerość, uczciwość, wierność, zdrowie, praca, radość.
Wprowadzanie wyżej wymienionych wartości w przedszkolu podczas codziennych zajęć kierowanych i niekierowanych, uroczystości, spacerów, wycieczek. - Wprowadzanie „Kodeksu grupowego” w poszczególnych grupach.
- Realizacja Ogólnopolskiego Projektu Edukacyjnego „Mały Miś w Świecie Wielkiej Literatury” – rozwijanie czytelnictwa, promowanie literatury.
- Udział w ogólnopolskiej akcji „Cała Polska Czyta Dzieciom” – codzienne czytanie dzieciom, rozbudzanie ich zainteresowań czytelniczych oraz dostrzeganie piękna mowy ojczystej, zapraszanie gości do czytania literatury dziecięcej: rodzice, znane w środowisku lokalnym osoby.
- Realizacja programu autorskiego „Książka przyjacielem dzieci” – rozwijanie zainteresowań czytelniczych, udostępnianie literatury dziecięcej.
- Realizacja projektu edukacyjnego „Angielskie bajanie: klasyka baśni multisensorycznie” – wszechstronny rozwój dziecka, a zwłaszcza kompetencji językowych, przekazywanie wartości moralnych za pośrednictwem literatury.
- Realizacja Ogólnopolskiego Projektu Edukacyjnego „Zabawa sztuką” – głównym celem projektu jest propagowanie sztuki w korelacji z kompetencjami kluczowymi oraz zgodnie z założeniami pedagogiki freblowskiej.
- „Spotkanie z teatrem” – udział dzieci w przedstawieniach teatralnych
- Udział dzieci w lokalnych konkursach recytatorskich – poznawanie i propagowanie poezji dla dzieci, uwrażliwianie na piękno, wartość słowa pisanego; dostarczanie pozytywnych wzorców osobowych.
- „Spotkanie z muzyką” – udział dzieci w koncertach
- Opracowanie „Katalogu wartości”: dobro, prawda, piękno, wiedza, mądrość, bohaterstwo, godność, honor, miłość, przyjaźń, odpowiedzialność, sprawiedliwość, skromność, szczerość, uczciwość, wierność, zdrowie, praca, radość.
- Wspomaganie wychowawczej roli rodziny przez właściwą organizację i realizację zajęć edukacyjnych. Ochrona i wzmacnianie zdrowia psychicznego dzieci.
Działania w tym zakresie:
- Opracowanie narzędzi diagnostycznych w celu określenia potrzeb rodziny i otrzymania wsparcia wychowawczego ze strony przedszkola.
- Wypracowanie rozwiązań dostosowanych do sytuacji rodziny i dziecka
- Rozwiązywanie bieżących problemów dzieci przy wsparciu i wiedzy rodziców
- Poszerzanie wiedzy rodziców z zakresu rozwoju dziecka i jego wychowania poprzez wsparcie merytoryczne oraz udostępnianie fachowej literatury
- Podejmowanie działań wspomagających rodzinę; konsultacje indywidualne, porady psychologa przedszkolnego
- Prowadzenie działań służących wyrównywaniu szans edukacyjnych; systematyczna praca korekcyjno-kompensacyjna oraz praca z dzieckiem zdolnym
- Wspieranie rodziców w rozwiązywaniu problemów wychowawczych i dydaktycznych
- Obchody „Dnia Przedszkolaka” – podkreślenie wagi przedszkola w rozwoju
i edukacji dzieci, czerpanie radości przez dzieci z bycia przedszkolakiem; integracja społeczności przedszkolnej; kształtowanie u dzieci poczucia przynależności społecznej oraz poczucia własnej wartości i wkładu w życie środowiska lokalnego - Realizacja programu autorskiego „Garść radości, szczypta złości”, mającego na celu rozwijanie inteligencji emocjonalnej u dzieci, a tym samym dbanie o zdrowie psychiczne
- Realizacja programu autorskiego „Tacy sami – przeciwdziałanie dyskryminacji wśród dzieci 5-letnich” – nadrzędnym celem programu jest kształtowanie postawy empatycznej wobec problemów innych rówieśników
- Realizacja innowacji pedagogicznej „Moje zmysły – zajęcia polisensoryczne w oparciu o metodę porannego kręgu” – nadrzędnym celem innowacji jest budowanie atmosfery wzajemnego zaufania, bezpieczeństwa, życzliwości i otwartości poprzez dostarczanie bodźców sensorycznych
- Realizacja Ogólnopolskiego Projektu Edukacyjnego „Wyzwania Teodora” – celem projektu jest wspomaganie wszechstronnego rozwoju dziecka, a zwłaszcza kształtowanie postawy prospołecznej
- Realizacja Ogólnopolskiego Projektu Edukacyjnego „Technikoludek czyli dziecko w świecie technologii” – celem projektu jest promocja zdrowego stylu życia, spędzania czasu z rodziną, odkrywania piękna natury, a wszystko to przy użyciu nowoczesnych technologii
- Realizacja Ogólnopolskiego Programu Edukacyjnego „Kubusiowi Przyjaciele Natury” – wsparcie rodziców w kształtowaniu zdrowych nawyków u dzieci: ruch, prawidłowa dieta
- Zachęcanie rodziców do współpracy z przedszkolem na różnych płaszczyznach:
- konkursy np. plastyczne, techniczne, recytatorskie, literackie, sportowe
- akcje m.in. charytatywne: „Zakręcona Akcja”, „Pomóż Dzieciom przetrwać zimę”, „Góra Grosza”, „Pełna miska kotka i pieska”, „Pomoc dla Domu Dziecka w Kijanach”
- uroczystości: Dzień Przedszkolaka, Dzień Chłopaka, Pasowanie na Przedszkolaka, Święto Odzyskania Niepodległości, Dzień Pluszowego Misia, Dzień Górnika, Spotkanie z Mikołajem, Bal karnawałowy, Dzień Dziewczynek, Dzień Mamy i Taty, Dzień Dziecka, Olimpiada sportowa, Zakończenie roku
- projekty i programy edukacyjne realizowane w przedszkolu:
- „Apetyt na bajkę” – autorski projekt, w ramach którego dzieci i rodzice zaproszeni są do stworzenia wspólnej bajki (cel końcowy – wydanie bajki)
- „Oddycham nosem cały rok” – autorski program mający na celu upowszechnianie wiedzy na temat prawidłowego oddychania i jego wpływu na stan zdrowia dziecka
- „Świadomy rodzic-bezpieczne dziecko” – autorski projekt, którego celem jest poszerzanie wiedzy (dzieci i rodziców) z zakresu bezpieczeństwa
- Działanie na rzecz szerszego udostępnienia kanonu i założeń edukacji klasycznej oraz sięgania do dziedzictwa cywilizacyjnego Europy.
Działania w tym zakresie:
- Realizacja Ogólnopolskiego Projektu Edukacyjnego „Zabawa sztuką” – głównym celem projektu jest propagowanie sztuki w korelacji z kompetencjami kluczowymi oraz zgodnie z założeniami pedagogiki freblowskiej.
- Upowszechnianie sztuki poprzez oglądanie reprodukcji, albumów, książek
- Kształtowanie postawy wrażliwości na walory dzieł sztuki
- Doskonalenie kompetencji nauczycieli do pracy z uczniami przybyłymi z zagranicy, w szczególności z Ukrainy, adekwatnie do zaistniałych potrzeb.
Planowane działania:
- Udział nauczycieli w kursach, webinarach dotyczących powyższego tematu
- Wspieranie dzieci doświadczonych przymusową migracją
- Stworzenie przyjaznego środowiska edukacyjnego
- Zastosowanie odpowiednich form i metod pracy
- Rozwijanie umiejętności metodycznych nauczycieli w zakresie prawidłowego i skutecznego wykorzystywania technologii informacyjno-komunikacyjnych w procesach edukacyjnych. Wsparcie edukacji informatycznej i medialnej, w szczególności kształtowanie krytycznego podejścia do treści publikowanych w Internecie i mediach społecznościowych.
Działania przedszkola w tym zakresie:
- Udział nauczycieli w szkoleniach
- Organizacja wydarzenia – Dzień Bezpiecznego Internetu
- Realizacja Ogólnopolskiego Projektu Edukacyjnego „Cyfrowa podróż z Avatarem w przedszkolu” – celem głównym projektu jest rozwijanie kompetencji cyfrowych u dzieci i upowszechnianie wykorzystywania technologii informacyjno-komunikacyjnych wśród nauczycieli
- Systematyczne rozmowy z dziećmi, w toku prowadzonych zajęć, na temat korzystania z nowoczesnych technologii
- Organizowanie zabaw z elementami kodowania, programowania
- Rozwijanie myślenia logicznego, przyczynowo-skutkowego, analizowanie problemu, wnioskowanie, umożliwianie podejmowania samodzielnych decyzji- nauka rozwiązywania problemów, ułatwianie planowania pracy w przyszłości
- Kształtowanie myślenia krytycznego, pozwalającego rzetelnie ocenić dane rozwiązanie
- Rozwijanie myślenia kreatywnego, innowacyjnego, niestandardowego
- Podnoszenie jakości kształcenia oraz dostępności i jakości wsparcia udzielanego dzieciom i uczniom w przedszkolach i szkołach ogólnodostępnych i integracyjnych.
Działania w tym zakresie:
- Stosowanie nowatorskich i aktywizujących metod pracy
- Indywidualizacja pracy z dzieckiem w zależności od jego potrzeb i możliwości – stopniowanie trudności zadań
- Systematyczna obserwacja dzieci, wyłanianie dzieci zdolnych oraz dzieci potrzebujących wsparcia korekcyjno-kompensacyjnego
- Dokumentowanie pracy psychologiczno-pedagogicznej poprzez karty pracy, zdjęcia, zapisy w dzienniku – rejestracja postępów dzieci
- Wymiana doświadczeń pomiędzy nauczycielami, dokonywanie refleksji nad własną pracą
- Realizowanie ciekawych projektów, programów i innowacji zarówno własnych, jak i ogólnopolskich
- Organizowanie konkursów i przeglądów przez nauczycieli przedszkola
- Organizacja wydarzeń, imprez i uroczystości
- Włączanie się w akcje o zasięgu lokalnym i ogólnopolskim
- Stałe podnoszenie kwalifikacji zawodowych przez nauczycieli
- Ewaluacja własnej pracy
Przedszkole zapewnia swoim wychowankom edukację patriotyczną poprzez:
- Organizację uroczystości – Święto Odzyskania Niepodległości, Konstytucja 3 Maja
- „Kto ty jesteś? – Polak mały” – cykliczne podejmowanie tematyki patriotycznej i obywatelskiej podczas zajęć
- Wykonywanie prac plastycznych o tematyce patriotycznej
- Naukę i słuchanie piosenek, wierszyków kształtujących postawę miłości i szacunku do ojczyzny
- Realizację zajęć dydaktyczno-wychowawczych utrwalających wzorce zachowań, postawy ukierunkowane na prawdę, dobro i piękno
- „Moje miasto” – kształtowanie poczucia więzi z najbliższym otoczeniem społecznym i przyrodniczym poprzez poznawanie kultury, zabytków, ciekawych i ważnych miejsc „Małej Ojczyzny”.
- Prowadzenie profilaktyki logopedycznej w celu doskonalenia poprawnego wysławiania się w języku ojczystym
Zadanie na rok szkolny 2022/2023 – „Samodzielność, odpowiedzialność, współpraca” – realizacja założeń pedagogiki planu daltońskiego.
Przedszkole stwarza warunki do rozwoju samodzielności dzieci, odpowiedzialności za powierzone zadania (różnego rodzaju dyżury) oraz umiejętności współpracy z innymi dziećmi. Praca nad realizacją powyższych założeń odbywa się podczas całego pobytu dzieci w przedszkolu – podczas zajęć dydaktyczno-wychowawczych, zabaw dowolnych, spacerów, wycieczek, jak również w czasie wykonywania czynności organizacyjnych (higiena przed posiłkami, nakrywanie do stołu, samodzielne komponowanie posiłków, nalewanie zupy, porządek w sali, w łazience).
Oczekiwane efekty:
- dzieci samodzielnie wykonują czynności samoobsługowe i porządkowe
- chętnie podejmują dyżury i odpowiedzialnie je realizują
- potrafią współpracować z innymi dziećmi
- wykazują własną inicjatywę w kwestiach dotyczących całej grupy (np. wystawa budowli z klocków)
Kierunki planowanych zmian:
- Doskonalenie systemu pomocy psychologiczno – pedagogicznej
- Doskonalenie procesów wspomagania i edukacji dzieci, w tym poszerzenie nowatorstwa pedagogicznego w przedszkolu
- Budowanie skutecznego systemu współpracy z rodzicami w celu ujednolicenia oddziaływań wychowawczych i edukacyjnych
- Doskonalenie metod i form współpracy ze środowiskiem rodzinnym i lokalnym.
Obszar I: Opieka, wychowanie, edukacja
- Realizacja podstawy programowej
- Organizacja procesów wspomagania rozwoju i edukacji dzieci
- Doskonalenie systemu wychowawczego przedszkola
- Rozwijanie kreatywności, zdolności dziecka, inspirowanie dzieci do poszukiwania nowych form zabawy
Obszar II: Wspomaganie indywidualnego rozwoju dziecka
- Doskonalenie systemu wspierania rozwoju każdego dziecka i udzielania pomocy psychologiczno – pedagogicznej
- Wychowanie do wrażliwości na prawdę i dobro. Kształtowanie właściwych postaw szlachetności, dbałości o zdrowie
- Podnoszenie jakości edukacji poprzez działania uwzględniające zróżnicowane potrzeby rozwojowe i edukacyjne wszystkich dzieci
- Rozwijanie indywidualnych zainteresowań i uzdolnień dzieci, prezentowanie zdolności dzieci: konkursy, przeglądy, uroczystości przedszkolne
Obszar III: Funkcjonowanie przedszkola w środowisku
- Organizacja wydarzeń przedszkolnych i środowiskowych we współpracy z rodzicami i partnerami zewnętrznymi
- Promocja przedszkola i system obiegu informacji
- Działania na rzecz środowiska lokalnego i społecznego
- Współpraca z rodzicami, podejmowanie działań wspierających rodzinę w wychowywaniu dzieci
- Współpraca z placówkami oświatowymi i innymi podmiotami środowiska lokalnego
Obszar IV: Organizacja i zarządzanie przedszkolem
- Zespoły zadaniowe
- Funkcjonowanie systemu pracy zespołowej w przedszkolu
- Doskonalenie systemu dokumentowania pracy przedszkola
- Aktualizacja prawa wewnętrznego
- Przydział zadań dodatkowych
- Harmonogram zebrań Rady Pedagogicznej w roku szkolnym 2022/23
Cel | Zadanie/sposób realizacji | Osoba odpowiedzialna | Termin realizacji |
1. Realizacja podstawy programowej |
|
Dyrektor | sierpień 2022 |
2. Organizacja procesów wspomagania rozwoju i edukacji dzieci |
|
Nauczyciele nauczyciel rytmiki | cały rok |
3. Doskonalenie systemu wychowawczego przedszkola |
|
nauczyciele | cały rok |
4. Rozwijanie kreatywności, zdolności dziecka, inspirowanie dzieci do poszukiwania nowych form zabawy |
|
nauczyciele | cały rok |
Obszar II: Wspomaganie indywidualnego rozwoju dziecka
1. Doskonalenie systemu wspierania rozwoju każdego dziecka i udzielania pomocy psychologiczno – pedagogicznej |
|
Nauczyciele, pedagodzy specjalni | cały rok |
2. Wychowanie do wrażliwości na prawdę i dobro. Kształtowanie właściwych postaw szlachetności, dbałości o zdrowie |
|
Nauczyciele, pedagodzy specjalni | cały rok |
3. Podnoszenie jakości edukacji poprzez działania uwzględniające zróżnicowane potrzeby rozwojowe i edukacyjne wszystkich dzieci. |
|
Nauczyciele, pedagodzy specjalni | cały rok |
4. Rozwijanie indywidualnych zainteresowań i uzdolnień dziecka |
|
Nauczyciele | cały rok |
Obszar III Funkcjonowanie przedszkola w środowisku
1. Organizacja wydarzeń przedszkolnych i środowiskowych we współpracy z rodzicami i partnerami zewnętrznymi |
|
nauczyciele | cały rok |
2. Promocja przedszkola ( system obiegu informacji) |
|
Dyrektor, nauczyciele | cały rok |
3. Działania na rzecz środowiska lokalnego i społecznego |
|
nauczyciele | cały rok |
4. Współpraca z rodzicami, podejmowanie działań wspierających rodzinę w wychowywaniu dzieci |
|
Dyrektor, nauczyciele | cały rok |
5. Współpraca z placówkami oświatowymi i innymi podmiotami środowiska lokalnego |
|
Dyrektor, nauczyciele | cały rok |
Obszar IV: Organizacja i zarządzanie przedszkolem
1. Zespoły zadaniowe |
|
Dyrektor, koordynatorzy | sierpień / wrzesień |
2. Doskonalenie systemu dokumentowania pracy przedszkola |
|
Dyrektor, nauczyciele | wrzesień |
3. Aktualizacja prawa wewnętrznego | Opracowywanie procedur i regulaminów stosownie do zmieniających się przepisów prawa oraz bieżących potrzeb placówki. | Dyrektor, nauczyciele | cały rok |
4. Przydział zadań dodatkowych. | Aktualizacja strony internetowej przedszkola, lider WDN, protokolant. | nauczyciele | cały rok |
5. Harmonogram rad pedagogicznych |
|
Dyrektor | sierpień / wrzesień |
Szczegółowy kalendarz wydarzeń ogólnoprzedszkolnych oraz uroczystości odbywających się w poszczególnych grupach
Miesiąc | Wydarzenie / uroczystość |
Wrzesień |
|
Październik |
|
Listopad |
|
Grudzień |
|
Styczeń |
|
Luty |
|
Marzec |
|
Kwiecień |
|
Maj |
|
Czerwiec |
|
Metody pracy
Metody czynne
(oparte na działaniu):
- Metoda samodzielnych doświadczeń
- Metoda kierowania aktywnością
- Metoda zadań
- Metoda ćwiczeń
Metody oglądowe
(oparte na obserwacji):
- Obserwacja i pokaz – przedmioty, zjawiska, czynności
- Przykład osobisty nauczyciela jako wzoru postępowania
- Udostępnianie sztuki – utwory literackie, muzyczne, dzieła graficzne, dzieła sztuki plastycznej, teatralnej, muzycznej
Metody słowne
(oparte na słowie):
- Rozmowy
- Opowiadania
- Zagadki
- Objaśnienia
- Instrukcje
- Nauka wierszy, piosenek, tekstów
- Sposoby społecznego porozumienia (aprobata, dezaprobata)
- Metody żywego słowa (wartość słowa pisanego)
Nowatorskie metody pracy
- Pedagogika planu daltońskiego
- Metoda ruchowej ekspresji twórczej Rudolfa Labana
- Metoda Carla Orffa
- Metoda Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne
- „Dziecięca matematyka” Edyty Gruszczyk-Kolczyńskiej
- Metoda Dobrego Startu Marty Bogdanowicz
- Pedagogika zabawy „Klanza”
- Metoda twórczego myślenia A.F. Osborne „Burza mózgów”
- Czytanie globalne metodą Glena Domana
- Techniki parateatralne: drama, teatrzyk kukiełkowy, pacynkowy, zabawy paluszkowe, pantomima
- Zabawy badawcze, doświadczenia, obserwacje przyrodnicze
- Zabawy i ćwiczenia relaksacyjne
Metody aktywizujące:
- Burza mózgów
- Metoda projektów
- Gry dydaktyczne
Metody kształcenia na odległość:
- Filmy edukacyjne, instruktażowe
- Prezentacje multimedialne
- Słuchowiska
- Spektakle
- Interaktywne zadania (karty pracy, memory, quizy, puzzle)
Preorientacja zawodowa
Przedszkole zapewnia swoim wychowankom preorientację zawodową, poprzez:
- Organizowanie zajęć grupowych wynikających z podstawy programowej oraz poszerzających ją o wiedzę dotyczącą wykonywania różnorodnych zawodów (w tym poznawanie zawodów dawnych oraz prognozowanie o przyszłych – IT itp.)
- Wizyty gości wykonujących różne zawody – spotkania dla całej społeczności przedszkola
- Spotkania z rodzicami dzieci z danej grupy – prezentacja zawodu przez danego rodzica
- Zabawy w wykonywanie różnych zawodów
- Wiersze, zagadki, filmy edukacyjne o zawodach
- Wychowankowie przedszkola, wykazujący uzdolnienia np. plastyczne, muzyczne, taneczne, literacko-teatralne, konstrukcyjne czy sportowe biorą udział w konkursach, przeglądach, olimpiadach, quizach organizowanych, zarówno na terenie przedszkola, jak również poza nim. W ten sposób reprezentują placówkę w środowisku lokalnym, jak również ujawniają, już na etapie przedszkolnym, pewne predyspozycje zawodowe.
- Realizację projektu „ABC – EKONOMII, czyli pierwsze kroki w świecie finansów”. To projekt mający za zadanie upowszechnianie edukacji ekonomicznej i finansowej wśród przedszkolaków oraz przybliżający zawody związane z finansami i ekonomią.
Ramowy rozkład dnia
6.00-8.00
Schodzenie się dzieci. Zabawy swobodne – realizacje pomysłów dzieci. Zabawy integrujące grupę. Kontakty indywidualne. Ćwiczenia ortofoniczne, słuchowe.
8.00-8.30
Przygotowanie do śniadania; czynności samoobsługowe. Poranne ćwiczenia ruchowe, zabawy z określeniem elementów ruchu.
8.30-9.00
Śniadanie. Eksponowanie funkcji dyżurnego. Przyswajanie wiedzy o konieczności spożywania posiłków. Nauka kulturalnego zachowania się przy stole.
9.00-10.00
Realizacje zadań edukacyjnych z całą grupą (kierowane) oraz niekierowane prowadzone według planów miesięcznych oraz wybranego programu nauczania. Zabawy ruchowe, rytmiczne. Zabawy z językiem obcym nowożytnym.
10.00-10.15
Przygotowanie do drugiego śniadania. Drugie śniadanie. Przyzwyczajanie do zdrowego żywienia.
10.15-11.30
Zabawy na powietrzu – tworzenie warunków do spontanicznej i zorganizowanej aktywności ruchowej w ogrodzie. Spacery, wycieczki i obserwacje przyrody, prace porządkowe.
11.30-12.00
Przygotowanie do obiadu – czynności higieniczne, pomoc w nakrywaniu do stołu.
12.00-12.30
Obiad
12.30-13.00
Relaksacja-słuchanie bajek, muzyki relaksacyjnej.
13.00-14.00
Tworzenie sytuacji edukacyjnych rozwijających zainteresowania i zdolności dzieci, praca korekcyjno-kompensacyjna.
14.00-14.15
Przygotowanie do podwieczorku.
14.15-14.30
Podwieczorek.
14.30-17.00
Aktywność własna dzieci – zabawy dowolne. Rozmowy z dziećmi, omówienie wydarzeń dnia. Gry edukacyjne, planszowe, konstrukcyjne. Rozchodzenie się dzieci.
Profil absolwenta naszego przedszkola
Absolwent posiada:
- motywację do podejmowania wysiłku intelektualnego
- ciekawość poznawczą, nieustannie poznaje, odkrywa świat, poszukuje inspiracji i inspiruje innych
- umiejętności uważnego słuchania i obserwacji oraz logicznego myślenia
- zdolność praktycznego korzystania ze zdobytej wiedzy
- umiejętność koncentracji na wykonywanym zadaniu
- umiejętność współpracy w grupie
- umiejętność radzenia sobie z trudnościami
- umiejętność twórczego rozwiązywania zadań, kreatywność
- odpowiedni poziom samodzielności
- gotowość do podejmowania różnorodnych aktywności
- umiejętność komunikacji werbalnej i niewerbalnej
- podstawową wiedzę o środowisku społecznym, przyrodniczym i kulturowym
- poczucie bycia Polakiem i Europejczykiem.
Absolwent przestrzega:
- praw innych ludzi, jest życzliwy, szanuje innych
- zasad kulturalnego zachowania się, postępowania według ustalonych norm
- zasad bezpieczeństwa, higieny, dbałości o zdrowie i sprawność fizyczną, zasad bezpieczeństwa w ruchu drogowym
Absolwent dostrzega i szanuje:
- potrzeby innych ludzi (zwłaszcza z różnego rodzaju ograniczeniami czy odmienną narodowością, kulturą)
- odmienne postawy, przekonania, upodobania
- symbole narodowe
- środowisko naturalne
Absolwent potrafi:
- występować publicznie
- reprezentować grupę, przedszkole, rodzinę
- dzielić się swoimi pomysłami, osiągnięciami, sukcesami
- wykazywać inicjatywę w działaniu, jest aktywny, odpowiedzialny, zaangażowany, zaradny, przedsiębiorczy
- prosić o radę lub pomoc
Promocja placówki
- Systematyczne aktualizowanie strony internetowej przedszkola
- Upowszechnianie informacji o przedszkolu (ulotka z ofertą przedszkola, logo)
- Prezentowanie życzliwej postawy wobec dzieci, rodziców, współpracowników przez wszystkie osoby zatrudnione w przedszkolu
- Dbanie o dobrą opinię przedszkola
- Organizacja uroczystości przedszkolnych
- Włączanie się w różnego rodzaju inicjatywy lokalne, ogólnopolskie czy międzynarodowe
- Współpraca ze środowiskiem lokalnym
- Utrzymywanie estetyki otoczenia wewnątrz i na zewnątrz budynku