KONCEPCJA PRACY PRZEDSZKOLA PUBLICZNEGO NR 4 W ŁĘCZNEJ
na rok szkolny 2024/2025
Koncepcja pracy przedszkola oparta jest na celach i zadaniach zawartych w aktach prawnych.
Podstawa prawna:
- Statut przedszkola.
- Podstawowe kierunki polityki oświatowej państwa na rok szkolny 2024/2025.
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno- pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach(Dz. U. z 2017 r. poz.1591).
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły.
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 sierpnia 2017 r. w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji (Dz. U. z 2017 r.poz.1646).
Słowo wstępne
Przedszkole Publiczne Nr 4 w Łęcznej mieści się przy ulicy Obrońców Pokoju 13 w centrum jednego z większych osiedli w mieście. Dzieci uczęszczają do 10 oddziałów przedszkolnych. Organem prowadzącym jest Gmina Łęczna, nadzór pedagogiczny sprawuje Kuratorium Oświaty w Lublinie.
Funkcję Dyrektora pełni Pani mgr Dorota Czapnik-Berej, zaś Wicedyrektora Pani mgr Małgorzata Wawryszuk. Przedszkole zatrudnia nauczycieli – wychowawców, nauczycieli – pedagoga specjalnego, nauczyciela wspierającego kształcenie, nauczyciela języka angielskiego, logopedę, psychologa, katechetę oraz pracowników obsługi. Przedszkole jest w pełni dostosowane do potrzeb edukacyjnych i rozwojowych dzieci. Posiada odpowiednio wyposażone sale, w tym gabinety pracy specjalistów: pedagoga specjalnego, psychologa i logopedy, jak również ogród przedszkolny.
Wizja
Przedszkole jest placówką oświatową ukierunkowaną na wszechstronny rozwój dziecka. Stwarza optymalne warunki do wielozmysłowego poznawania otaczającego świata. Wszystkim wychowankom, zapewnia bezpieczeństwo, akceptację, życzliwość i fachową pomoc niezależnie od tego, czy są w pełni sprawni czy zmagają się z zaburzeniami rozwojowymi. Przestrzega zasad wynikających z Konwencji o Prawach Dziecka oraz z Konwencji o Prawach Osób Niepełnosprawnych.
Troszczy się o wychowanków poprzez nauczanie: samodzielności, zaradności, zasad bezpieczeństwa, zdrowego stylu życia, nawiązywania relacji rówieśniczych, bycia przyjaznym, koleżeńskim, radzenia sobie z trudnościami. Przedszkole jest otwarte na współpracę z rodzicami i środowiskiem lokalnym oraz na wsparcie dzieci innych narodowości i ich rodzin. Czynnie uczestniczy w życiu swojego miasta i regionu. Placówka odpowiada na potrzeby zmieniającej się rzeczywistości. Wychodzi naprzeciw nowym wyzwaniom – zapewnia wychowankom zachowanie ciągłości procesu dydaktyczno-wychowawczego w niesprzyjających okolicznościach, poprzez metody kształcenia na odległość. Placówka analizuje i ocenia efektywność swojej pracy. Stosowane aktywne metody pracy, programy i nowatorskie rozwiązania gwarantują wysoką jakość pracy przedszkola.
Misja
Naszą misją jest bycie przewodnikiem dla wychowanków - sprawianie, aby poprzez zabawę zdobywali wiedzę i nabywali umiejętności; inspirowanie dzieci do samodzielnych poszukiwań, rozbudzanie ich naturalnej ciekawości intelektualnej, zaspokajanie potrzeby ruchu; odkrywanie i rozwijanie talentów, uzdolnień poprzez różnorakie działania np. udział w konkursach, przeglądach, olimpiadach; promowanie aktywnego stylu życia – uprawianie sportów, spacery, wycieczki – poznawanie tradycji i kultury swojego regionu; dbanie o wychowanie dzieci w poszanowaniu wartości społecznie uznawanych za najważniejsze.
Realizacja podstawy programowej wychowania przedszkolnego
Przedszkole stara się jak najlepiej przygotować dzieci do funkcjonowania w ich przyszłym życiu szkolnym, zawodowym, społecznym, rodzinnym i obywatelskim. Zgodnie z podstawą programową wychowania przedszkolnego:
- Wspiera wielokierunkową aktywność dziecka w obszarach: fizycznym, emocjonalnym, społecznym i poznawczym
- Daje poczucie bezpieczeństwa, pomaga w procesie adaptacji
- Umożliwia swobodny rozwój, zabawę i odpoczynek
- Organizuje zajęcia podnoszące poziom integracji sensorycznej
- Służy pomocą dzieciom rozwijającym się w sposób wolniejszy lub przyspieszony, dysharmonijny
- Wspiera samodzielną, dziecięcą eksplorację świata
- Dobiera treści adekwatne do poziomu rozwoju dziecka, jego możliwości percepcyjnych, wyobrażeń i rozumowania
- Szanuje indywidualne potrzeby dziecka i jego zainteresowania
- Wzmacnia poczucie wartości dziecka, jego indywidualność oraz oryginalność
- Pomaga tworzyć relacje osobowe, uczestniczyć w grupie jako małej społeczności
- Troszczy się o rozwijanie samodzielności swoich wychowanków, o wdrażanie postaw prozdrowotnych
- Wychowuje do zachowania bezpieczeństwa w ruchu drogowym
- Przygotowuje do rozumienia emocji, uczuć własnych i innych ludzi, dbania o zdrowie psychiczne – naturalne sytuacje pojawiające się w przedszkolu oraz sytuacje zadaniowe
- Tworzy sytuacje edukacyjne budujące wrażliwość dziecka, w tym wrażliwość estetyczną (mowa, zachowanie, ruch, środowisko, ubiór, muzyka, taniec, śpiew, teatr, plastyka itp.)
- Umożliwia konstruowanie, majsterkowanie, samodzielną eksplorację elementów techniki w otoczeniu, intencjonalne działanie, prezentowanie wytworów własnej pracy
- Tworzy warunki umożliwiające rozwój tożsamości dziecka – współpracuje z rodzicami, środowiskiem lokalnym, instytucjami oświatowymi, kulturalnymi, sportowymi itp.
- Wychowuje poprzez poznanie wartości i norm społecznych
- Uwzględnia zmiany pojawiające się w otoczeniu dziecka oraz zjawiska istotne dla jego bezpieczeństwa i harmonijnego rozwoju.
- Wprowadza, za zgodą rodziców, nowe treści wychowawcze – systematyczny monitoring sytuacji dziecka w jego środowisku domowym
- Systematycznie wspiera mechanizm uczenia się dziecka
- Dba o osiągnięcie przez dziecko dojrzałości szkolnej
- Budzi zainteresowanie językiem obcym nowożytnym, innymi kulturami.
Kierunki polityki oświatowej państwa
Przedszkole realizuje politykę oświatową państwa na rok szkolny 2024/2025
- Edukacja prozdrowotna w szkole - kształtowanie zachowań służących zdrowiu, rozwijanie sprawności fizycznej i nawyku aktywności ruchowej, nauka udzielania pierwszej pomocy.
Działania w tym zakresie:
- Codzienna aktywność fizyczna podczas pobytu w przedszkolu: gimnastyka, zabawy ruchowe w sali oraz na świeżym powietrzu, spacery, wyjścia do lasu.
- Organizacja wydarzeń edukacyjnych o charakterze sportowym, kulinarnym, przedmedycznym – imprezy kształtujące postawę prozdrowotną
- Udział dzieci w Międzyprzedszkolnej Olimpiadzie Sportowej Przedszkolaków
- Szkoła miejscem edukacji obywatelskiej, kształtowania postaw społecznych i patriotycznych, odpowiedzialności za region i ojczyznę. Edukacja dla bezpieczeństwa i proobronna.
Działania przedszkola w tym zakresie:
- Opracowanie „Katalogu wartości”: dobro, prawda, piękno, wiedza, mądrość, bohaterstwo, godność, honor, miłość, przyjaźń, odpowiedzialność, sprawiedliwość, skromność, szczerość, uczciwość, wierność, zdrowie, praca, radość. Wprowadzanie wyżej wymienionych wartości w przedszkolu podczas codziennych zajęć kierowanych i niekierowanych, uroczystości, spacerów, wycieczek.
- Wprowadzanie „Kodeksu grupowego” w poszczególnych grupach.
- Udział w ogólnopolskiej akcji "Cała Polska Czyta Dzieciom” - codzienne czytanie dzieciom, rozbudzanie ich zainteresowań czytelniczych oraz dostrzeganie piękna mowy ojczystej, zapraszanie gości do czytania literatury dziecięcej: rodzice, znane w środowisku lokalnym osoby.
- Udział dzieci w lokalnych konkursach recytatorskich - poznawanie i propagowanie poezji dla dzieci, uwrażliwianie na piękno, wartość słowa pisanego; dostarczanie pozytywnych wzorców osobowych.
- Organizowanie w przedszkolu przeglądów: plastycznych, technicznych, poetyckich, itd., co ma na celu promowanie wartościowego i kreatywnego sposobu spędzania wolnego czasu oraz integrację społeczności przedszkolnej.
Przedszkole zapewnia swoim wychowankom edukację patriotyczną poprzez:
- Organizację uroczystości – Święto Odzyskania Niepodległości, Konstytucja 3 Maja
- „Kto ty jesteś? - Polak mały” - cykliczne podejmowanie tematyki patriotycznej i obywatelskiej podczas zajęć.
- Wykonywanie prac plastycznych o tematyce patriotycznej,
- Naukę i słuchanie piosenek, wierszyków kształtujących postawę miłości i szacunku do ojczyzny
- Realizację zajęć dydaktyczno-wychowawczych utrwalających wzorce zachowań, postawy ukierunkowane na prawdę, dobro i piękno
- „Moje miasto” - kształtowanie poczucia więzi z najbliższym otoczeniem społecznym i przyrodniczym poprzez poznawanie kultury, zabytków, ciekawych i ważnych miejsc „Małej Ojczyzny”.
- Wspieranie dobrostanu dzieci i młodzieży, ich zdrowia psychicznego. Rozwijanie u uczniów i wychowanków empatii i wrażliwości na potrzeby innych. Podnoszenie jakości edukacji włączającej i umiejętności pracy z zespołem zróżnicowanym.
Działania w tym zakresie:
- Opracowanie narzędzi diagnostycznych w celu określenia potrzeb rodziny i otrzymania wsparcia wychowawczego ze strony przedszkola.
- Wypracowanie rozwiązań dostosowanych do sytuacji rodziny i dziecka.
- Rozwiązywanie bieżących problemów dzieci przy wsparciu i wiedzy rodziców
- Poszerzanie wiedzy rodziców z zakresu rozwoju dziecka i jego wychowania poprzez wsparcie merytoryczne oraz udostępnianie fachowej literatury.
- Podejmowanie działań wspomagających rodzinę; konsultacje indywidualne, porady psychologa przedszkolnego.
- Prowadzenie działań służących wyrównywaniu szans edukacyjnych; systematyczna praca korekcyjno-kompensacyjna oraz praca z dzieckiem zdolnym.
- Wspieranie rodziców w rozwiązywaniu problemów wychowawczych i dydaktycznych.
- Obchody „Dnia Przedszkolaka” - podkreślenie wagi przedszkola w rozwoju i edukacji dzieci, czerpanie radości przez dzieci z bycia przedszkolakiem; integracja społeczności przedszkolnej; kształtowanie u dzieci poczucia przynależności społecznej oraz poczucia własnej wartości i wkładu w życie środowiska lokalnego.
- Zachęcanie rodziców do współpracy z przedszkolem na różnych płaszczyznach:
- konkursy np. plastyczne, techniczne, recytatorskie, literackie, sportowe
- akcje m.in. charytatywne: „Zakręcona Akcja”, „Pomóż Dzieciom przetrwać zimę”, „Góra Grosza”, „Pełna miska kotka i pieska”, „Pomoc dla Domu Dziecka w Kijanach”
- uroczystości: Dzień Przedszkolaka, Dzień Chłopaka, Pasowanie na Przedszkolaka, Święto Odzyskania Niepodległości, Dzień Pluszowego Misia, Dzień Górnika, Spotkanie z Mikołajem, Bal karnawałowy, Dzień Dziewczynek, Dzień Mamy i Taty, Dzień Dziecka, Olimpiada sportowa, Zakończenie roku
- Stosowanie nowatorskich i aktywizujących metod pracy
- Indywidualizacja pracy z dzieckiem w zależności od jego potrzeb i możliwości – stopniowanie trudności zadań
- Systematyczna obserwacja dzieci, wyłanianie dzieci zdolnych oraz dzieci potrzebujących wsparcia korekcyjno-kompensacyjnego
- Dokumentowanie pracy psychologiczno-pedagogicznej poprzez karty pracy, zdjęcia, zapisy w dzienniku – rejestracja postępów dzieci
- Wymiana doświadczeń pomiędzy nauczycielami, dokonywanie refleksji nad własną pracą
- Realizowanie ciekawych projektów, programów i innowacji zarówno własnych, jak i ogólnopolskich
- Organizowanie konkursów i przeglądów przez nauczycieli przedszkola
- Organizacja wydarzeń, imprez i uroczystości
- Włączanie się w akcje o zasięgu lokalnym i ogólnopolskim
- Stałe podnoszenie kwalifikacji zawodowych przez nauczycieli
- Ewaluacja własnej pracy
- Wspieranie rozwoju umiejętności cyfrowych uczniów i nauczycieli, ze szczególnym uwzględnieniem bezpiecznego poruszania się w sieci oraz krytycznej analizy informacji dostępnych w Internecie. Poprawne metodycznie wykorzystywanie przez nauczycieli narzędzi i materiałów dostępnych w sieci, w szczególności opartych na sztucznej inteligencji, korzystanie z zasobów Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej.
Działania przedszkola w tym zakresie:
- Udział nauczycieli w szkoleniach
- Wykorzystywanie narzędzi i materiałów dostępnych w sieci
- Uatrakcyjnianie zajęć poprzez wykorzystanie TIK
- Organizacja wydarzenia - Dzień Bezpiecznego Internetu
- Systematyczne rozmowy z dziećmi, w toku prowadzonych zajęć, na temat korzystania z nowoczesnych technologii
- Organizowanie zabaw z elementami kodowania, programowania
- Kształtowanie myślenia krytycznego, pozwalającego rzetelnie ocenić dane rozwiązanie.
- Kształtowanie myślenia analitycznego poprzez interdyscyplinarne podejście do nauczania przedmiotów przyrodniczych i ścisłych oraz poprzez pogłębianie umiejętności matematycznych w kształceniu ogólnym.
Działania w tym zakresie:
- Rozwijanie myślenia logicznego, przyczynowo-skutkowego, analizowanie problemu, wnioskowanie, umożliwianie podejmowania samodzielnych decyzji- nauka rozwiązywania problemów, ułatwianie planowania pracy w przyszłości.
- Rozwijanie myślenia kreatywnego, innowacyjnego, niestandardowego.
- Zabawy badacze, eksperymenty podczas codziennych zajęć
- Organizacja imprez promujących nauki ścisłe i przyrodnicze
- Wspieranie rozwoju umiejętności zawodowych oraz umiejętności uczenia się przez całe życie poprzez wzmocnienie współpracy szkół i placówek z pracodawcami oraz z instytucjami regionalnymi.
Działania w tym zakresie:
Przedszkole zapewnia swoim wychowankom preorientację zawodową, poprzez:
- Organizowanie zajęć grupowych wynikających z podstawy programowej oraz poszerzających ją o wiedzę dotyczącą wykonywania różnorodnych zawodów (w tym poznawanie zawodów dawnych oraz prognozowanie o przyszłych – IT itp.)
- Wizyty gości wykonujących różne zawody – spotkania dla całej społeczności przedszkola
- Spotkania z rodzicami dzieci z danej grupy – prezentacja zawodu przez danego rodzica – rodzic w roli eksperta
- Wyjścia, wycieczki do zakładów pracy
- Zabawy w wykonywanie różnych zawodów
- Wiersze, zagadki, filmy edukacyjne o zawodach
- Wychowankowie przedszkola, wykazujący uzdolnienia np. plastyczne, muzyczne, taneczne, literacko-teatralne, konstrukcyjne czy sportowe biorą udział w konkursach, przeglądach, olimpiadach, quizach organizowanych, zarówno na terenie przedszkola, jak również poza nim. W ten sposób reprezentują placówkę w środowisku lokalnym, jak również ujawniają, już na etapie przedszkolnym, pewne predyspozycje zawodowe
- Praca z uczniem z doświadczeniem migracyjnym, w tym w zakresie nauczania języka polskiego jako języka obcego.
Działania w tym zakresie:
- Udział nauczycieli w kursach, szkoleniach, dotyczących powyższego tematu
- Wspieranie dzieci doświadczonych migracją
- Stworzenie przyjaznego środowiska edukacyjnego
- Zastosowanie odpowiednich form i metod pracy
Zadanie na rok szkolny 2024/2025 - „Zdrowy i mądry przedszkolak”
Tegoroczne zadanie wychodzi naprzeciw ogromnej potrzebie promocji zdrowia wśród dzieci i rodziców. Odnosi się nie tylko do dbania o codzienne zdrowe odżywianie, ale również szeroko pojętą postawę prozdrowotną, o kształtowanie nawyków ruchu, zwłaszcza na świeżym powietrzu, czerpania przyjemności z uprawiania ulubionej dyscypliny sportowej, mądrego i wartościowego spędzania wolnego czasu przez rodziny. Zadaniem naszym będzie promocja rekreacji, zabaw z wykorzystaniem sprzętu terenowego. Drugim aspektem zadania będzie zdobywanie przez dzieci wiedzy o otaczającym świecie oraz kształtowanie mądrego sposobu jej zdobywania – wykorzystanie nowoczesnych technologii, w tym sztucznej inteligencji, ale w sposób, nie wyłączający własnego myślenia. Ważne będzie również nabywanie umiejętności krytycznego myślenia i wyszukiwania potrzebnych informacji. Naszym celem będzie również nabycie przez dzieci wiedzy i umiejętności związanych z pierwszą pomocą przedmedyczną.
Oczekiwane efekty:
- dzieci posiadają podstawową wiedzę na temat zdrowego stylu życia i potrafią ją zastosować w praktyce (komponowanie zdrowych kanapek, gimnastyka, rekreacja)
- dzieci znają zasady udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej i starają się je zastosować w działaniu
- przedszkole stwarza warunki do maksymalnego wszechstronnego rozwoju dzieci (zajęcia, ciekawa baza dydaktyczna, sprzęty multimedialne)
- nauczyciele poprzez swoje ciągłe doskonalenie się zawodowe „zarażają” wychowanków pasją uczenia się i rozwoju osobistego
- rodzice otrzymują informacje na temat predyspozycji dzieci, ich zainteresowań, sukcesów.
Kierunki planowanych zmian:
- Doskonalenie systemu pomocy psychologiczno - pedagogicznej.
- Doskonalenie procesów wspomagania i edukacji dzieci, w tym poszerzenie nowatorstwa pedagogicznego w przedszkolu.
- Budowanie skutecznego systemu współpracy z rodzicami w celu ujednolicenia oddziaływań wychowawczych i edukacyjnych.
- Doskonalenie metod i form współpracy ze środowiskiem rodzinnym i lokalnym.
Obszar I: Opieka, wychowanie, edukacja
- Realizacja podstawy programowej
- Organizacja procesów wspomagania rozwoju i edukacji dzieci
- Doskonalenie systemu wychowawczego przedszkola
- Rozwijanie kreatywności, zdolności dziecka, inspirowanie dzieci do poszukiwania nowych form zabawy
Obszar II: Wspomaganie indywidualnego rozwoju dziecka
- Doskonalenie systemu wspierania rozwoju każdego dziecka i udzielania pomocy psychologiczno – pedagogicznej.
- Wychowanie do wrażliwości na prawdę i dobro. Kształtowanie właściwych postaw szlachetności, dbałości o zdrowie.
- Podnoszenie jakości edukacji poprzez działania uwzględniające zróżnicowane potrzeby rozwojowe i edukacyjne wszystkich dzieci.
- Rozwijanie indywidualnych zainteresowań i uzdolnień dzieci, prezentowanie zdolności dzieci: konkursy, przeglądy, uroczystości przedszkolne.
Obszar III: Funkcjonowanie przedszkola w środowisku
- Organizacja wydarzeń przedszkolnych i środowiskowych we współpracy z rodzicami i partnerami zewnętrznymi
- Promocja przedszkola i system obiegu informacji
- Działania na rzecz środowiska lokalnego i społecznego
- Współpraca z rodzicami, podejmowanie działań wspierających rodzinę w wychowywaniu dzieci
- Współpraca z placówkami oświatowymi i innymi podmiotami środowiska lokalnego.
Obszar IV: Organizacja i zarządzanie przedszkolem
- Zespoły zadaniowe
- Funkcjonowanie systemu pracy zespołowej w przedszkolu
- Doskonalenie systemu dokumentowania pracy przedszkola
- Aktualizacja prawa wewnętrznego
- Przydział zadań dodatkowych
- Harmonogram zebrań Rady Pedagogicznej w roku szkolnym 2023/24
Cel | Zadanie/sposób realizacji | Osoba odpowiedzialna | Termin realizacji |
---|---|---|---|
1. Realizacja podstawy programowej |
|
Dyrektor | sierpień 2024 |
2. Organizacja procesów wspomagania rozwoju i edukacji dzieci |
|
Nauczyciele | cały rok |
3. Doskonalenie systemu wychowawczego przedszkola |
|
nauczyciele | cały rok |
4. Rozwijanie kreatywności, zdolności dziecka, inspirowanie dzieci do poszukiwania nowych form zabawy |
|
nauczyciele | cały rok |
Obszar II: Wspomaganie indywidualnego rozwoju dziecka
1. Doskonalenie systemu wspierania rozwoju każdego dziecka i udzielania pomocy psychologiczno - pedagogicznej |
|
Nauczyciele, pedagodzy specjalni | cały rok |
2. Wychowanie do wrażliwości na prawdę i dobro. Kształtowanie właściwych postaw szlachetności, dbałości o zdrowie |
|
Nauczyciele, pedagodzy specjalni | cały rok |
3. Podnoszenie jakości edukacji poprzez działania uwzględniające zróżnicowane potrzeby rozwojowe i edukacyjne wszystkich dzieci. |
|
Nauczyciele, pedagodzy specjalni | cały rok |
4. Rozwijanie indywidualnych zainteresowań i uzdolnień dziecka |
|
Nauczyciele | cały rok |
Obszar III Funkcjonowanie przedszkola w środowisku
1. Organizacja wydarzeń przedszkolnych i środowiskowych we współpracy z rodzicami i partnerami zewnętrznymi |
|
nauczyciele | cały rok |
2. Promocja przedszkola ( system obiegu informacji) |
|
Dyrektor, nauczyciele | cały rok |
3. Działania na rzecz środowiska lokalnego i społecznego |
|
nauczyciele | cały rok |
4.Współpraca z rodzicami, podejmowanie działań wspierających rodzinę w wychowywaniu dzieci |
|
Dyrektor, nauczyciele | cały rok |
5. Współpraca z placówkami oświatowymi i innymi podmiotami środowiska lokalnego |
|
Dyrektor, nauczyciele | cały rok |
Obszar IV: Organizacja i zarządzanie przedszkolem
Cel | Zadanie/sposób realizacji | Osoba odpowiedzialna | Termin |
---|---|---|---|
1. Zespoły zadaniowe |
|
Dyrektor, koordynatorzy | sierpień wrzesień |
2. Doskonalenie systemu dokumentowania pracy przedszkola |
|
Dyrektor, nauczyciele | wrzesień |
3. Aktualizacja prawa wewnętrznego |
Opracowywanie procedur i regulaminów stosownie do zmieniających się przepisów prawa oraz bieżących potrzeb placówki. |
Dyrektor, nauczyciele | cały rok |
4. Przydział zadań dodatkowych. |
Aktualizacja strony internetowej przedszkola, lider WDN, protokolant |
nauczyciele | cały rok |
5. Harmonogram rad pedagogicznych |
|
Dyrektor | sierpień wrzesień |
Szczegółowy kalendarz imprez przedszkolnych
Miesiąc | Wydarzenie/uroczystość |
---|---|
Wrzesień |
Dzień Pierwszej Pomocy Dzień Przedszkolaka Dzień Kropki Dzień Głośnego Czytania Dzień Chłopaka |
Październik |
Dzień Edukacji Narodowej Pasowanie na Przedszkolaka Dzień Dyni |
Listopad |
Święto Odzyskania Niepodległości Dzień Postaci z Bajek Światowy Dzień Pluszowego Misia Zabawa Andrzejkowa |
Grudzień |
Dzień Górnika Spotkanie z Mikołajem Koncert kolęd |
Styczeń |
Bal karnawałowy Dzień Babci i Dziadka |
Luty |
Dzień Bezpiecznego Internetu Dzień Kota Dzień Teatru |
Marzec |
Dzień Kobiet Powitanie Wiosny |
Kwiecień |
Dzień Autyzmu Dzień Ziemi Dzień Języka Angielskiego |
Maj |
Święto Konstytucji 3 Maja Dzień Mamy i Taty |
Czerwiec |
Dzień Dziecka Zakończenie roku |
Metody pracy
Metody czynne (oparte na działaniu):
- Metoda samodzielnych doświadczeń
- Metoda kierowania aktywnością
- Metoda zadań
- Metoda ćwiczeń
Metody oglądowe (oparte na obserwacji):
- Obserwacja i pokaz – przedmioty, zjawiska, czynności
- Przykład osobisty nauczyciela jako wzoru postępowania
- Udostępnianie sztuki – utwory literackie, muzyczne, dzieła graficzne, dzieła sztuki plastycznej, teatralnej, muzycznej
Metody słowne (oparte na słowie):
- Rozmowy
- Opowiadania
- Zagadki
- Objaśnienia
- Instrukcje
- Nauka wierszy, piosenek, tekstów
- Sposoby społecznego porozumienia (aprobata, dezaprobata)
- Metody żywego słowa (wartość słowa pisanego)
Nowatorskie metody pracy
- Pedagogika planu daltońskiego
- Metoda ruchowej ekspresji twórczej Rudolfa Labana
- Metoda Carla Orffa
- Metoda Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne
- „Dziecięca matematyka” Edyty Gruszczyk-Kolczyńskiej
- Metoda Dobrego Startu Marty Bogdanowicz
- Pedagogika zabawy „Klanza”
- Metoda Porannego Kręgu
- Czytanie globalne metodą Glena Domana
- Techniki parateatralne: drama, teatrzyk kukiełkowy, pacynkowy, zabawy paluszkowe, pantomima
- Zabawy badawcze, doświadczenia, obserwacje przyrodnicze
- Zabawy i ćwiczenia relaksacyjne
Metody aktywizujące:
- Metoda projektów
- Burza mózgów
- Mapa mentalna
- Gry dydaktyczne
- Stacje zadaniowe
- Symulacje
- Gry interakcyjne
- Metoda Aktywnego Słuchania Muzyki według Batii Strauss
- Kinezjologia Edukacyjna
Metody kształcenia na odległość:
- Filmy edukacyjne, instruktażowe
- Prezentacje multimedialne
- Słuchowiska
- Spektakle
- Interaktywne zadania (karty pracy, memory, quizy, puzzle)
Ramowy rozkład dnia
6.00-8.00
Schodzenie się dzieci. Zabawy swobodne – realizacje pomysłów dzieci. Zabawy integrujące grupę. Kontakty indywidualne. Ćwiczenia ortofoniczne, słuchowe.
8.00-8.30
Przygotowanie do śniadania; czynności samoobsługowe. Poranne ćwiczenia ruchowe, zabawy z określeniem elementów ruchu. Zabawy z językiem obcym nowożytnym.
8.30-9.00
Śniadanie. Eksponowanie funkcji dyżurnego. Przyswajanie wiedzy o konieczności spożywania posiłków. Nauka kulturalnego zachowania się przy stole.
9.00-10.00
Realizacja zadań edukacyjnych z całą grupą (kierowane) oraz niekierowane prowadzone według planów miesięcznych oraz wybranego programu nauczania. Zabawy ruchowe, rytmiczne.
10.00-10.15
Przygotowanie do drugiego śniadania. Drugie śniadanie. Przyzwyczajanie do zdrowego żywienia.
10.15-11.30
Zabawy na powietrzu - tworzenie warunków do spontanicznej i zorganizowanej aktywności ruchowej w ogrodzie. Spacery, wycieczki i obserwacje przyrody, prace porządkowe. Religia.
11.30-12.00
Przygotowanie do obiadu - czynności higieniczne, pomoc w nakrywaniu do stołu.
12.00-12.30
Obiad
12.30-13.00
Relaksacja-słuchanie bajek, muzyki relaksacyjnej.
13.00-14.00
Tworzenie sytuacji edukacyjnych rozwijających zainteresowania i zdolności dzieci, praca korekcyjno-kompensacyjna.
14.00-14.15
Przygotowanie do podwieczorku.
14.15-14.30
Podwieczorek.
14.30-17.00
Aktywność własna dzieci - zabawy dowolne. Rozmowy z dziećmi, omówienie wydarzeń dnia. Gry edukacyjne, planszowe, konstrukcyjne. Rozchodzenie się dzieci.
Profil absolwenta naszego przedszkola
Absolwent posiada:
- motywację do podejmowania wysiłku intelektualnego
- ciekawość poznawczą, nieustannie poznaje, odkrywa świat, poszukuje inspiracji i inspiruje innych
- umiejętności uważnego słuchania i obserwacji oraz logicznego myślenia
- zdolność praktycznego korzystania ze zdobytej wiedzy
- wiedzę i umiejętności związane z udzielaniem pierwszej pomocy przedmedycznej
- wiedzę z zakresu zdrowego stylu życia oraz postawę prozdrowotną
- umiejętność koncentracji na wykonywanym zadaniu
- umiejętność współpracy w grupie
- umiejętność radzenia sobie z trudnościami
- umiejętność twórczego rozwiązywania zadań, kreatywność
- odpowiedni poziom samodzielności
- gotowość do podejmowania różnorodnych aktywności
- umiejętność komunikacji werbalnej i niewerbalnej
- podstawową wiedzę o środowisku społecznym, przyrodniczym i kulturowym
- poczucie bycia Polakiem i Europejczykiem.
Absolwent przestrzega:
- praw innych ludzi, jest życzliwy, szanuje innych
- zasad kulturalnego zachowania się, postępowania według ustalonych norm
- zasad bezpieczeństwa, higieny, dbałości o zdrowie i sprawność fizyczną, zasad bezpieczeństwa w ruchu drogowym
Absolwent dostrzega i szanuje:
- potrzeby innych ludzi (zwłaszcza z różnego rodzaju ograniczeniami czy odmienną narodowością, kulturą)
- odmienne postawy, przekonania, upodobania
- symbole narodowe
- środowisko naturalne
Absolwent potrafi:
- występować publicznie
- reprezentować grupę, przedszkole, rodzinę
- dzielić się swoimi pomysłami, osiągnięciami, sukcesami
- wykazywać inicjatywę w działaniu, jest aktywny, odpowiedzialny, zaangażowany, zaradny, przedsiębiorczy
- prosić o radę lub pomoc
Podejmując codzienną pracę z wychowankami staramy się, aby dzieci, w miarę swoich możliwości, adekwatnych do wieku, stopniowo nabywały kompetencje kluczowe określone przez Radę Europy, a więc:
Porozumiewanie się w języku ojczystym - zdolność wyrażania i interpretowania pojęć, myśli, uczuć, faktów i opinii w mowie i piśmie (rozumienie ze słuchu, mówienie, czytanie i pisanie) oraz językowej interakcji w odpowiedniej i kreatywnej formie w pełnym zakresie kontekstów społecznych i kulturowych – w edukacji i szkoleniu, pracy, domu i czasie wolnym.
Porozumiewanie się w obcych językach opiera się w znacznej mierze na tych samych wymiarach umiejętności, co porozumiewanie się w języku ojczystym – na zdolności do rozumienia, wyrażania i interpretowania pojęć, myśli, uczuć, faktów i opinii w mowie i piśmie (rozumienie ze słuchu, mówienie, czytanie i pisanie) w odpowiednim zakresie kontekstów społecznych i kulturalnych (w edukacji i szkoleniu, pracy, domu i czasie wolnym) w zależności od chęci lub potrzeb danej osoby.
Kompetencje matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo-techniczne
Kompetencje matematyczne obejmują umiejętność rozwijania i wykorzystywania myślenia matematycznego w celu rozwiązywania problemów wynikających z codziennych sytuacji. Istotne są zarówno proces i czynność, jak i wiedza, przy czym podstawę stanowi należyte opanowanie umiejętności liczenia. Kompetencje matematyczne obejmują – w różnym stopniu – zdolność i chęć wykorzystywania matematycznych sposobów myślenia (myślenie logiczne i przestrzenne).
Kompetencje naukowe odnoszą się do zdolności i chęci wykorzystywania istniejącego zasobu wiedzy i metodologii do wyjaśniania świata przyrody, w celu formułowania pytań i wyciągania wniosków opartych na dowodach. Za kompetencje techniczne uznaje się stosowanie tej wiedzy i metodologii w odpowiedzi na postrzegane potrzeby lub pragnienia ludzi. Kompetencje w zakresie nauki i techniki obejmują rozumienie zmian powodowanych przez działalność ludzką oraz odpowiedzialność poszczególnych obywateli.
Kompetencje informatyczne obejmują umiejętne i krytyczne wykorzystywanie technologii społeczeństwa informacyjnego (TSI) w pracy, rozrywce i porozumiewaniu się. Opierają się one na podstawowych umiejętnościach w zakresie TIK: wykorzystywania komputerów do uzyskiwania, oceny, przechowywania, tworzenia, prezentowania i wymiany informacji oraz do porozumiewania się i uczestnictwa w sieciach współpracy za pośrednictwem Internetu.
Umiejętność uczenia się – rozumiana jako zdolność konsekwentnego i wytrwałego uczenia się, organizowania własnego procesu uczenia się, w tym poprzez efektywne zarządzanie czasem i informacjami, zarówno indywidualnie, jak i w grupach. Kompetencja ta obejmuje świadomość własnego procesu uczenia się i potrzeb w tym zakresie, identyfikowanie dostępnych możliwości oraz zdolność pokonywania przeszkód w celu osiągnięcia powodzenia w uczeniu się. Kompetencja ta oznacza nabywanie, przetwarzanie i przyswajanie nowej wiedzy i umiejętności, a także poszukiwanie i korzystanie ze wskazówek. Kluczowymi czynnikami w rozwinięciu tej kompetencji u danej osoby są motywacja i wiara we własne możliwości.
Kompetencje społeczne i obywatelskie - kompetencje osobowe, interpersonalne i międzykulturowe obejmujące pełny zakres zachowań przygotowujących osoby do skutecznego i konstruktywnego uczestnictwa w życiu społecznym i zawodowym, szczególnie w społeczeństwach charakteryzujących się coraz większą różnorodnością, a także rozwiązywania konfliktów w razie potrzeby. Kompetencje obywatelskie przygotowują osoby do pełnego uczestnictwa w życiu obywatelskim w oparciu o znajomość pojęć i struktur społecznych i politycznych oraz poczuwanie się do aktywnego i demokratycznego uczestnictwa.
Inicjatywność i przedsiębiorczość oznaczają zdolność osoby do wcielania pomysłów w czyn. Obejmują one kreatywność, innowacyjność i podejmowanie ryzyka, a także zdolność do planowania przedsięwzięć i prowadzenia ich dla osiągnięcia zamierzonych celów. Stanowią one wsparcie dla indywidualnych osób nie tylko w ich codziennym życiu prywatnym i społecznym, ale także w ich miejscu pracy pomagając im uzyskać świadomość kontekstu ich pracy i zdolność wykorzystywania szans; są podstawą bardziej konkretnych umiejętności i wiedzy potrzebnych tym, którzy podejmują przedsięwzięcia o charakterze społecznym lub handlowym lub w nich uczestniczą. Powinny one obejmować świadomość wartości etycznych i promować dobre zarządzanie.
Świadomość i ekspresja kulturalna - docenianie znaczenia twórczego wyrażania idei, doświadczeń i uczuć za pośrednictwem szeregu środków wyrazu, w tym muzyki, sztuk teatralnych, literatury i sztuk wizualnych. Niezbędna wiedza, umiejętności i postawy powiązane z tą kompetencją: Wiedza kulturalna obejmuje świadomość lokalnego, narodowego i europejskiego dziedzictwa kulturalnego oraz jego miejsca w świecie. Obejmuje ona podstawową znajomość najważniejszych dzieł kultury, w tym współczesnej kultury popularnej. Niezbędne jest rozumienie kulturowej i językowej różnorodności w Europie i w innych regionach świata oraz konieczności jej zachowania, a także zrozumienie znaczenia czynników estetycznych w życiu codziennym. Umiejętności obejmują zarówno wrażliwość, jak i ekspresję: wrażliwość i przyjemność z odbioru dzieł sztuki i widowisk, jak i wyrażanie siebie poprzez różnorodne środki z wykorzystaniem wrodzonych zdolności. Ekspresja kulturalna jest niezbędna do rozwijania twórczych umiejętności, które mogą być wykorzystywane w wielu sytuacjach zawodowych. Dogłębne zrozumienie własnej kultury oraz poczucie tożsamości mogą być podstawą szacunku i otwartej postawy wobec różnorodności ekspresji kulturalnej. Pozytywna postawa obejmuje również kreatywność oraz chęć pielęgnowania zdolności estetycznych poprzez wyrażanie siebie środkami artystycznymi i udział w życiu kulturalnym.
Promocja placówki
- Systematyczne aktualizowanie strony internetowej przedszkola
- Upowszechnianie informacji o przedszkolu
- Prezentowanie życzliwej postawy wobec dzieci, rodziców, współpracowników przez wszystkie osoby zatrudnione w przedszkolu
- Dbanie o dobrą opinię przedszkola
- Organizacja uroczystości przedszkolnych
- Współpraca ze środowiskiem lokalnym
- Włączanie się w różnego rodzaju inicjatywy ogólnopolskie czy międzynarodowe
- Utrzymywanie estetyki otoczenia wewnątrz i na zewnątrz budynku