Koncepcja pracy

KONCEPCJA PRACY PRZEDSZKOLA PUBLICZNEGO NR 4 W ŁĘCZNEJ
na rok szkolny 2024/2025

Koncepcja pracy przedszkola oparta jest na celach i zadaniach zawartych w aktach prawnych.

Podstawa prawna:

  1. Statut przedszkola.
  2. Podstawowe kierunki polityki oświatowej państwa na rok szkolny 2024/2025.
  3. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno- pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach(Dz. U. z 2017 r. poz.1591).
  4. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły.
  5. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 sierpnia 2017 r. w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji (Dz. U. z 2017 r.poz.1646).

Słowo wstępne

Przedszkole Publiczne Nr 4 w Łęcznej mieści się przy ulicy Obrońców Pokoju 13 w centrum jednego z większych osiedli w mieście. Dzieci uczęszczają do 10 oddziałów przedszkolnych. Organem prowadzącym jest Gmina Łęczna, nadzór pedagogiczny sprawuje Kuratorium Oświaty w Lublinie.

Funkcję Dyrektora pełni Pani mgr Dorota Czapnik-Berej, zaś Wicedyrektora Pani mgr Małgorzata Wawryszuk. Przedszkole zatrudnia nauczycieli – wychowawców, nauczycieli – pedagoga specjalnego, nauczyciela wspierającego kształcenie, nauczyciela języka angielskiego, logopedę, psychologa, katechetę oraz pracowników obsługi. Przedszkole jest w pełni dostosowane do potrzeb edukacyjnych i rozwojowych dzieci. Posiada odpowiednio wyposażone sale, w tym gabinety pracy specjalistów: pedagoga specjalnego, psychologa i logopedy, jak również ogród przedszkolny.

Wizja

Przedszkole jest placówką oświatową ukierunkowaną na wszechstronny rozwój dziecka. Stwarza optymalne warunki do wielozmysłowego poznawania otaczającego świata. Wszystkim wychowankom, zapewnia bezpieczeństwo, akceptację, życzliwość i fachową pomoc niezależnie od tego, czy są w pełni sprawni czy zmagają się z zaburzeniami rozwojowymi. Przestrzega zasad wynikających z Konwencji o Prawach Dziecka oraz z Konwencji o Prawach Osób Niepełnosprawnych.

Troszczy się o wychowanków poprzez nauczanie: samodzielności, zaradności, zasad bezpieczeństwa, zdrowego stylu życia, nawiązywania relacji rówieśniczych, bycia przyjaznym, koleżeńskim, radzenia sobie z trudnościami. Przedszkole jest otwarte na współpracę z rodzicami i środowiskiem lokalnym oraz na wsparcie dzieci innych narodowości i ich rodzin. Czynnie uczestniczy w życiu swojego miasta i regionu. Placówka odpowiada na potrzeby zmieniającej się rzeczywistości. Wychodzi naprzeciw nowym wyzwaniom – zapewnia wychowankom zachowanie ciągłości procesu dydaktyczno-wychowawczego w niesprzyjających okolicznościach, poprzez metody kształcenia na odległość. Placówka analizuje i ocenia efektywność swojej pracy. Stosowane aktywne metody pracy, programy i nowatorskie rozwiązania gwarantują wysoką jakość pracy przedszkola.

Misja

Naszą misją jest bycie przewodnikiem dla wychowanków - sprawianie, aby poprzez zabawę zdobywali wiedzę i nabywali umiejętności; inspirowanie dzieci do samodzielnych poszukiwań, rozbudzanie ich naturalnej ciekawości intelektualnej, zaspokajanie potrzeby ruchu; odkrywanie i rozwijanie talentów, uzdolnień poprzez różnorakie działania np. udział w konkursach, przeglądach, olimpiadach; promowanie aktywnego stylu życia – uprawianie sportów, spacery, wycieczki – poznawanie tradycji i kultury swojego regionu; dbanie o wychowanie dzieci w poszanowaniu wartości społecznie uznawanych za najważniejsze.

Realizacja podstawy programowej wychowania przedszkolnego

Przedszkole stara się jak najlepiej przygotować dzieci do funkcjonowania w ich przyszłym życiu szkolnym, zawodowym, społecznym, rodzinnym i obywatelskim. Zgodnie z podstawą programową wychowania przedszkolnego:

  • Wspiera wielokierunkową aktywność dziecka w obszarach: fizycznym, emocjonalnym, społecznym i poznawczym
  • Daje poczucie bezpieczeństwa, pomaga w procesie adaptacji
  • Umożliwia swobodny rozwój, zabawę i odpoczynek
  • Organizuje zajęcia podnoszące poziom integracji sensorycznej
  • Służy pomocą dzieciom rozwijającym się w sposób wolniejszy lub przyspieszony, dysharmonijny
  • Wspiera samodzielną, dziecięcą eksplorację świata
  • Dobiera treści adekwatne do poziomu rozwoju dziecka, jego możliwości percepcyjnych, wyobrażeń i rozumowania
  • Szanuje indywidualne potrzeby dziecka i jego zainteresowania
  • Wzmacnia poczucie wartości dziecka, jego indywidualność oraz oryginalność
  • Pomaga tworzyć relacje osobowe, uczestniczyć w grupie jako małej społeczności
  • Troszczy się o rozwijanie samodzielności swoich wychowanków, o wdrażanie postaw prozdrowotnych
  • Wychowuje do zachowania bezpieczeństwa w ruchu drogowym
  • Przygotowuje do rozumienia emocji, uczuć własnych i innych ludzi, dbania o zdrowie psychiczne – naturalne sytuacje pojawiające się w przedszkolu oraz sytuacje zadaniowe
  • Tworzy sytuacje edukacyjne budujące wrażliwość dziecka, w tym wrażliwość estetyczną (mowa, zachowanie, ruch, środowisko, ubiór, muzyka, taniec, śpiew, teatr, plastyka itp.)
  • Umożliwia konstruowanie, majsterkowanie, samodzielną eksplorację elementów techniki w otoczeniu, intencjonalne działanie, prezentowanie wytworów własnej pracy
  • Tworzy warunki umożliwiające rozwój tożsamości dziecka – współpracuje z rodzicami, środowiskiem lokalnym, instytucjami oświatowymi, kulturalnymi, sportowymi itp.
  • Wychowuje poprzez poznanie wartości i norm społecznych
  • Uwzględnia zmiany pojawiające się w otoczeniu dziecka oraz zjawiska istotne dla jego bezpieczeństwa i harmonijnego rozwoju.
  • Wprowadza, za zgodą rodziców, nowe treści wychowawcze – systematyczny monitoring sytuacji dziecka w jego środowisku domowym
  • Systematycznie wspiera mechanizm uczenia się dziecka
  • Dba o osiągnięcie przez dziecko dojrzałości szkolnej
  • Budzi zainteresowanie językiem obcym nowożytnym, innymi kulturami.

Kierunki polityki oświatowej państwa

Przedszkole realizuje politykę oświatową państwa na rok szkolny 2024/2025

  1. Edukacja prozdrowotna w szkole - kształtowanie zachowań służących zdrowiu, rozwijanie sprawności fizycznej i nawyku aktywności ruchowej, nauka udzielania pierwszej pomocy.

    Działania w tym zakresie:

    • Codzienna aktywność fizyczna podczas pobytu w przedszkolu: gimnastyka, zabawy ruchowe w sali oraz na świeżym powietrzu, spacery, wyjścia do lasu.
    • Organizacja wydarzeń edukacyjnych o charakterze sportowym, kulinarnym, przedmedycznym – imprezy kształtujące postawę prozdrowotną
    • Udział dzieci w Międzyprzedszkolnej Olimpiadzie Sportowej Przedszkolaków
  2. Szkoła miejscem edukacji obywatelskiej, kształtowania postaw społecznych i patriotycznych, odpowiedzialności za region i ojczyznę. Edukacja dla bezpieczeństwa i proobronna.

    Działania przedszkola w tym zakresie:

    • Opracowanie „Katalogu wartości”: dobro, prawda, piękno, wiedza, mądrość, bohaterstwo, godność, honor, miłość, przyjaźń, odpowiedzialność, sprawiedliwość, skromność, szczerość, uczciwość, wierność, zdrowie, praca, radość. Wprowadzanie wyżej wymienionych wartości w przedszkolu podczas codziennych zajęć kierowanych i niekierowanych, uroczystości, spacerów, wycieczek.
    • Wprowadzanie „Kodeksu grupowego” w poszczególnych grupach.
    • Udział w ogólnopolskiej akcji "Cała Polska Czyta Dzieciom” - codzienne czytanie dzieciom, rozbudzanie ich zainteresowań czytelniczych oraz dostrzeganie piękna mowy ojczystej, zapraszanie gości do czytania literatury dziecięcej: rodzice, znane w środowisku lokalnym osoby.
    • Udział dzieci w lokalnych konkursach recytatorskich - poznawanie i propagowanie poezji dla dzieci, uwrażliwianie na piękno, wartość słowa pisanego; dostarczanie pozytywnych wzorców osobowych.
    • Organizowanie w przedszkolu przeglądów: plastycznych, technicznych, poetyckich, itd., co ma na celu promowanie wartościowego i kreatywnego sposobu spędzania wolnego czasu oraz integrację społeczności przedszkolnej.

    Przedszkole zapewnia swoim wychowankom edukację patriotyczną poprzez:

    • Organizację uroczystości – Święto Odzyskania Niepodległości, Konstytucja 3 Maja
    • „Kto ty jesteś? - Polak mały” - cykliczne podejmowanie tematyki patriotycznej i obywatelskiej podczas zajęć.
    • Wykonywanie prac plastycznych o tematyce patriotycznej,
    • Naukę i słuchanie piosenek, wierszyków kształtujących postawę miłości i szacunku do ojczyzny
    • Realizację zajęć dydaktyczno-wychowawczych utrwalających wzorce zachowań, postawy ukierunkowane na prawdę, dobro i piękno
    • „Moje miasto” - kształtowanie poczucia więzi z najbliższym otoczeniem społecznym i przyrodniczym poprzez poznawanie kultury, zabytków, ciekawych i ważnych miejsc „Małej Ojczyzny”.
  3. Wspieranie dobrostanu dzieci i młodzieży, ich zdrowia psychicznego. Rozwijanie u uczniów i wychowanków empatii i wrażliwości na potrzeby innych. Podnoszenie jakości edukacji włączającej i umiejętności pracy z zespołem zróżnicowanym.

    Działania w tym zakresie:

    • Opracowanie narzędzi diagnostycznych w celu określenia potrzeb rodziny i otrzymania wsparcia wychowawczego ze strony przedszkola.
    • Wypracowanie rozwiązań dostosowanych do sytuacji rodziny i dziecka.
    • Rozwiązywanie bieżących problemów dzieci przy wsparciu i wiedzy rodziców
    • Poszerzanie wiedzy rodziców z zakresu rozwoju dziecka i jego wychowania poprzez wsparcie merytoryczne oraz udostępnianie fachowej literatury.
    • Podejmowanie działań wspomagających rodzinę; konsultacje indywidualne, porady psychologa przedszkolnego.
    • Prowadzenie działań służących wyrównywaniu szans edukacyjnych; systematyczna praca korekcyjno-kompensacyjna oraz praca z dzieckiem zdolnym.
    • Wspieranie rodziców w rozwiązywaniu problemów wychowawczych i dydaktycznych.
    • Obchody „Dnia Przedszkolaka” - podkreślenie wagi przedszkola w rozwoju i edukacji dzieci, czerpanie radości przez dzieci z bycia przedszkolakiem; integracja społeczności przedszkolnej; kształtowanie u dzieci poczucia przynależności społecznej oraz poczucia własnej wartości i wkładu w życie środowiska lokalnego.
    • Zachęcanie rodziców do współpracy z przedszkolem na różnych płaszczyznach:
      • konkursy np. plastyczne, techniczne, recytatorskie, literackie, sportowe
      • akcje m.in. charytatywne: „Zakręcona Akcja”, „Pomóż Dzieciom przetrwać zimę”, „Góra Grosza”, „Pełna miska kotka i pieska”, „Pomoc dla Domu Dziecka w Kijanach”
      • uroczystości: Dzień Przedszkolaka, Dzień Chłopaka, Pasowanie na Przedszkolaka, Święto Odzyskania Niepodległości, Dzień Pluszowego Misia, Dzień Górnika, Spotkanie z Mikołajem, Bal karnawałowy, Dzień Dziewczynek, Dzień Mamy i Taty, Dzień Dziecka, Olimpiada sportowa, Zakończenie roku
    • Stosowanie nowatorskich i aktywizujących metod pracy
    • Indywidualizacja pracy z dzieckiem w zależności od jego potrzeb i możliwości – stopniowanie trudności zadań
    • Systematyczna obserwacja dzieci, wyłanianie dzieci zdolnych oraz dzieci potrzebujących wsparcia korekcyjno-kompensacyjnego
    • Dokumentowanie pracy psychologiczno-pedagogicznej poprzez karty pracy, zdjęcia, zapisy w dzienniku – rejestracja postępów dzieci
    • Wymiana doświadczeń pomiędzy nauczycielami, dokonywanie refleksji nad własną pracą
    • Realizowanie ciekawych projektów, programów i innowacji zarówno własnych, jak i ogólnopolskich
    • Organizowanie konkursów i przeglądów przez nauczycieli przedszkola
    • Organizacja wydarzeń, imprez i uroczystości
    • Włączanie się w akcje o zasięgu lokalnym i ogólnopolskim
    • Stałe podnoszenie kwalifikacji zawodowych przez nauczycieli
    • Ewaluacja własnej pracy
  4. Wspieranie rozwoju umiejętności cyfrowych uczniów i nauczycieli, ze szczególnym uwzględnieniem bezpiecznego poruszania się w sieci oraz krytycznej analizy informacji dostępnych w Internecie. Poprawne metodycznie wykorzystywanie przez nauczycieli narzędzi i materiałów dostępnych w sieci, w szczególności opartych na sztucznej inteligencji, korzystanie z zasobów Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej.

    Działania przedszkola w tym zakresie:

    • Udział nauczycieli w szkoleniach
    • Wykorzystywanie narzędzi i materiałów dostępnych w sieci
    • Uatrakcyjnianie zajęć poprzez wykorzystanie TIK
    • Organizacja wydarzenia - Dzień Bezpiecznego Internetu
    • Systematyczne rozmowy z dziećmi, w toku prowadzonych zajęć, na temat korzystania z nowoczesnych technologii
    • Organizowanie zabaw z elementami kodowania, programowania
    • Kształtowanie myślenia krytycznego, pozwalającego rzetelnie ocenić dane rozwiązanie.
  5. Kształtowanie myślenia analitycznego poprzez interdyscyplinarne podejście do nauczania przedmiotów przyrodniczych i ścisłych oraz poprzez pogłębianie umiejętności matematycznych w kształceniu ogólnym.

    Działania w tym zakresie:

    • Rozwijanie myślenia logicznego, przyczynowo-skutkowego, analizowanie problemu, wnioskowanie, umożliwianie podejmowania samodzielnych decyzji- nauka rozwiązywania problemów, ułatwianie planowania pracy w przyszłości.
    • Rozwijanie myślenia kreatywnego, innowacyjnego, niestandardowego.
    • Zabawy badacze, eksperymenty podczas codziennych zajęć
    • Organizacja imprez promujących nauki ścisłe i przyrodnicze
  6. Wspieranie rozwoju umiejętności zawodowych oraz umiejętności uczenia się przez całe życie poprzez wzmocnienie współpracy szkół i placówek z pracodawcami oraz z instytucjami regionalnymi.

    Działania w tym zakresie:

    Przedszkole zapewnia swoim wychowankom preorientację zawodową, poprzez:

    • Organizowanie zajęć grupowych wynikających z podstawy programowej oraz poszerzających ją o wiedzę dotyczącą wykonywania różnorodnych zawodów (w tym poznawanie zawodów dawnych oraz prognozowanie o przyszłych – IT itp.)
    • Wizyty gości wykonujących różne zawody – spotkania dla całej społeczności przedszkola
    • Spotkania z rodzicami dzieci z danej grupy – prezentacja zawodu przez danego rodzica – rodzic w roli eksperta
    • Wyjścia, wycieczki do zakładów pracy
    • Zabawy w wykonywanie różnych zawodów
    • Wiersze, zagadki, filmy edukacyjne o zawodach
    • Wychowankowie przedszkola, wykazujący uzdolnienia np. plastyczne, muzyczne, taneczne, literacko-teatralne, konstrukcyjne czy sportowe biorą udział w konkursach, przeglądach, olimpiadach, quizach organizowanych, zarówno na terenie przedszkola, jak również poza nim. W ten sposób reprezentują placówkę w środowisku lokalnym, jak również ujawniają, już na etapie przedszkolnym, pewne predyspozycje zawodowe
  7. Praca z uczniem z doświadczeniem migracyjnym, w tym w zakresie nauczania języka polskiego jako języka obcego.

    Działania w tym zakresie:

    • Udział nauczycieli w kursach, szkoleniach, dotyczących powyższego tematu
    • Wspieranie dzieci doświadczonych migracją
    • Stworzenie przyjaznego środowiska edukacyjnego
    • Zastosowanie odpowiednich form i metod pracy

Zadanie na rok szkolny 2024/2025 - „Zdrowy i mądry przedszkolak”

Tegoroczne zadanie wychodzi naprzeciw ogromnej potrzebie promocji zdrowia wśród dzieci i rodziców. Odnosi się nie tylko do dbania o codzienne zdrowe odżywianie, ale również szeroko pojętą postawę prozdrowotną, o kształtowanie nawyków ruchu, zwłaszcza na świeżym powietrzu, czerpania przyjemności z uprawiania ulubionej dyscypliny sportowej, mądrego i wartościowego spędzania wolnego czasu przez rodziny. Zadaniem naszym będzie promocja rekreacji, zabaw z wykorzystaniem sprzętu terenowego. Drugim aspektem zadania będzie zdobywanie przez dzieci wiedzy o otaczającym świecie oraz kształtowanie mądrego sposobu jej zdobywania – wykorzystanie nowoczesnych technologii, w tym sztucznej inteligencji, ale w sposób, nie wyłączający własnego myślenia. Ważne będzie również nabywanie umiejętności krytycznego myślenia i wyszukiwania potrzebnych informacji. Naszym celem będzie również nabycie przez dzieci wiedzy i umiejętności związanych z pierwszą pomocą przedmedyczną.

Oczekiwane efekty:

  • dzieci posiadają podstawową wiedzę na temat zdrowego stylu życia i potrafią ją zastosować w praktyce (komponowanie zdrowych kanapek, gimnastyka, rekreacja)
  • dzieci znają zasady udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej i starają się je zastosować w działaniu
  • przedszkole stwarza warunki do maksymalnego wszechstronnego rozwoju dzieci (zajęcia, ciekawa baza dydaktyczna, sprzęty multimedialne)
  • nauczyciele poprzez swoje ciągłe doskonalenie się zawodowe „zarażają” wychowanków pasją uczenia się i rozwoju osobistego
  • rodzice otrzymują informacje na temat predyspozycji dzieci, ich zainteresowań, sukcesów.

Kierunki planowanych zmian:

  1. Doskonalenie systemu pomocy psychologiczno - pedagogicznej.
  2. Doskonalenie procesów wspomagania i edukacji dzieci, w tym poszerzenie nowatorstwa pedagogicznego w przedszkolu.
  3. Budowanie skutecznego systemu współpracy z rodzicami w celu ujednolicenia oddziaływań wychowawczych i edukacyjnych.
  4. Doskonalenie metod i form współpracy ze środowiskiem rodzinnym i lokalnym.

Obszar I: Opieka, wychowanie, edukacja

  1. Realizacja podstawy programowej
  2. Organizacja procesów wspomagania rozwoju i edukacji dzieci
  3. Doskonalenie systemu wychowawczego przedszkola
  4. Rozwijanie kreatywności, zdolności dziecka, inspirowanie dzieci do poszukiwania nowych form zabawy

Obszar II: Wspomaganie indywidualnego rozwoju dziecka

  1. Doskonalenie systemu wspierania rozwoju każdego dziecka i udzielania pomocy psychologiczno – pedagogicznej.
  2. Wychowanie do wrażliwości na prawdę i dobro. Kształtowanie właściwych postaw szlachetności, dbałości o zdrowie.
  3. Podnoszenie jakości edukacji poprzez działania uwzględniające zróżnicowane potrzeby rozwojowe i edukacyjne wszystkich dzieci.
  4. Rozwijanie indywidualnych zainteresowań i uzdolnień dzieci, prezentowanie zdolności dzieci: konkursy, przeglądy, uroczystości przedszkolne.

Obszar III: Funkcjonowanie przedszkola w środowisku

  1. Organizacja wydarzeń przedszkolnych i środowiskowych we współpracy z rodzicami i partnerami zewnętrznymi
  2. Promocja przedszkola i system obiegu informacji
  3. Działania na rzecz środowiska lokalnego i społecznego
  4. Współpraca z rodzicami, podejmowanie działań wspierających rodzinę w wychowywaniu dzieci
  5. Współpraca z placówkami oświatowymi i innymi podmiotami środowiska lokalnego.

Obszar IV: Organizacja i zarządzanie przedszkolem

  1. Zespoły zadaniowe
  2. Funkcjonowanie systemu pracy zespołowej w przedszkolu
  3. Doskonalenie systemu dokumentowania pracy przedszkola
  4. Aktualizacja prawa wewnętrznego
  5. Przydział zadań dodatkowych
  6. Harmonogram zebrań Rady Pedagogicznej w roku szkolnym 2023/24
CelZadanie/sposób realizacjiOsoba odpowiedzialnaTermin realizacji
1. Realizacja podstawy programowej
  1. Przedstawienie i zatwierdzenie zestawu programów wychowania przedszkolnego do realizacji na rok szkolny 2024/25.
  2. Weryfikacja ramowych rozkładów dnia, uwzględnienie sugestii, wniosków wszystkich nauczycieli.
Dyrektor sierpień 2024
2. Organizacja procesów wspomagania rozwoju i edukacji dzieci
  1. Planowanie i organizowanie procesu wspomagania rozwoju dziecka przez nauczycieli z wykorzystaniem przyjętych do realizacji programów (plany miesięczne ze wskazaniem zajęć dydaktycznych i zamierzonych osiągnięć dzieci).
  2. Analiza problemów, trudności edukacyjnych i sukcesów dzieci (arkusz monitorowania rozwoju dziecka).
  3. Wspomaganie dzieci w doskonaleniu samodzielności, zaradności w sytuacjach dnia codziennego, rozwijanie uzdolnień i talentów, kształtowanie czynności intelektualnych niezbędnych w dalszej edukacji.
  4. Stwarzanie sytuacji edukacyjnych sprzyjających podejmowaniu przez dzieci różnorodnych działań twórczych (aktywność plastyczna, muzyczna, taneczna, teatralna).
Nauczyciele cały rok
3. Doskonalenie systemu wychowawczego przedszkola
  1. „Kodeks przedszkolaka” – zawarcie kontraktów grupowych obejmujących normy i zasady zachowania i postępowania – eksponowanie ich w salach w formie graficznej:
    1. Zachowanie przy stole i posługiwanie się sztućcami
    2. Nakrycie i estetyczne spożywanie posiłków
    3. Powitanie, pożegnanie
    4. Formy grzecznościowe
    5. Uprzejmość i uczynność wobec innych
    6. Zachowanie w miejscach publicznych, podczas uroczystości przedszkolnych.
  2. Analiza i korekta (w zależności od grupy) przedszkolnego systemu nagród i upomnień, zachęcenie rodziców do włączenia się w działania na rzecz przestrzegania zasad bezpieczeństwa dzieci oraz kształtowania postaw i norm społecznych.
  3. Przeprowadzenie w grupach zajęć otwartych dla rodziców z uwzględnieniem znajomości i respektowania przez dzieci Kodeksu Przedszkolaka
nauczyciele cały rok
4. Rozwijanie kreatywności, zdolności dziecka, inspirowanie dzieci do poszukiwania nowych form zabawy
  1. Systematyczne prowadzenie zabaw twórczych, podejmowanie różnorodnych form działania (indywidualnych i z całą grupą).
  2. Inspirowanie dzieci do zabaw twórczych z udziałem i bez udziału nauczyciela-dostosowanych do indywidualnych potrzeb i możliwości dziecka.
  3. Organizowanie twórczej przestrzeni (kącików) – stworzenie dzieciom warunków do rozwoju kreatywności, zdolności- zapewnienie ciekawych pomocy, rekwizytów, przedmiotów codziennego użytku.
nauczyciele cały rok

Obszar II: Wspomaganie indywidualnego rozwoju dziecka

1. Doskonalenie systemu wspierania rozwoju każdego dziecka i udzielania pomocy psychologiczno - pedagogicznej
  1. Prowadzenie obserwacji pedagogicznych w celu rozpoznawania i zaspokajania indywidualnych potrzeb rozwojowych, edukacyjnych oraz rozpoznawania indywidualnych możliwości psychofizycznych i czynników środowiskowych wpływających na funkcjonowanie dziecka w przedszkolu w celu wspierania jego potencjału rozwojowego i stwarzania warunków do jego aktywnego i pełnego uczestnictwa w życiu placówki oraz w środowisku społecznym.
  2. Przeprowadzenie diagnozy przedszkolnej w celu wyłonienia dzieci, potrzebujących wspomagania i korygowania rozwoju.
  3. Organizowanie zajęć wspomagających rozwój dzieci w ramach pomocy psychologiczno – pedagogicznej.
  4. Prowadzenie indywidualnych zajęć z dziećmi wymagającymi pomocy psychologiczno – pedagogicznej w oparciu o stworzone indywidualne plany rozwoju dziecka oraz w toku bieżącej pracy.
  5. Organizowanie spotkań z rodzicami (z inicjatywy nauczyciela bądź rodziców) mających na celu omówienie sukcesów i trudności dziecka, ustalenie jednolitych działań w przedszkolu i domu.
Nauczyciele, pedagodzy specjalni cały rok
2. Wychowanie do wrażliwości na prawdę i dobro. Kształtowanie właściwych postaw szlachetności, dbałości o zdrowie
  1. Stwarzanie warunków, w których dziecko będzie mogło rozwijać się zgodnie ze swoimi możliwościami i zdolnościami.
  2. Monitorowanie i stymulowanie rozwoju fizycznego, intelektualnego, emocjonalnego i społecznego.
  3. Kształtowanie postaw moralnych, poczucia sensu i wartości życia, tożsamości narodowej, wartości uniwersalnych i uczenie rozróżniania dobra od zła.
  4. Propagowanie wzorców, norm i zachowań społecznie akceptowanych.
  5. Organizowanie warunków edukacyjnych umożliwiających dzieciom prezentowanie swojej indywidualności, odnoszenie sukcesów i odczuwanie radości z podejmowanej aktywności umysłowej i fizycznej.
  6. Pomoc w rozwiązywaniu problemów rozwojowych w taki sposób, aby dzieci nie odczuwały przykrości z powodu swoich słabych stron.
  7. Przeciwdziałanie zagrożeniom dla zdrowia fizycznego i psychicznego dzieci.
  8. Propagowanie zdrowego stylu życia, dbałości o zdrowie.
  9. Podejmowanie współpracy z rodziną w celu ujednolicenia oddziaływań wychowawczych.
  10. Przygotowanie dzieci do nauki w szkole i rozbudzanie zainteresowań rolą ucznia.
Nauczyciele, pedagodzy specjalni cały rok
3. Podnoszenie jakości edukacji poprzez działania uwzględniające zróżnicowane potrzeby rozwojowe i edukacyjne wszystkich dzieci.
  1. Uwzględnianie w toku całodziennego pobytu dziecka w przedszkolu zróżnicowanych potrzeb rozwojowych dzieci.
  2. Uwzględnianie w zajęciach edukacyjnych różnic rozwojowych dzieci: dostosowanie zadań do wykonania, metod pracy, środków dydaktycznych, tempa pracy.
Nauczyciele, pedagodzy specjalni cały rok
4. Rozwijanie indywidualnych zainteresowań i uzdolnień dziecka
  1. Prowadzenie zajęć rozwijających zainteresowania i uzdolnienia dzieci:
      ­
    • plastyczne,
    • ­
    • taneczne,
    • ­
    • wokalne,
    • ­
    • teatralne,
    • ­
    • sportowe,
    • ­
    • matematyczne,
    • ­
    • językowe,
    • inne (wg potrzeb).
  2. Przygotowywanie dzieci do udziału w konkursach, przeglądach itp.
  3. Organizowanie konkursów (plastycznych, wokalnych, tanecznych, recytatorskich, z jęz. angielskiego) uwzględniających zdolności i zainteresowania dzieci.
Nauczyciele cały rok

Obszar III Funkcjonowanie przedszkola w środowisku

1. Organizacja wydarzeń przedszkolnych i środowiskowych we współpracy z rodzicami i partnerami zewnętrznymi
  1. Organizowanie uroczystości i imprez przedszkolnych:
    • Ogólnopolski Dzień Przedszkolaka
    • Pasowanie na Przedszkolaka
    • Dzień Edukacji Narodowej
    • Święto Niepodległości
    • Dzień Górnika
    • Spotkanie z Mikołajem
    • Bal karnawałowy
    • Dzień Babci i Dziadka
    • Święto Mamy i Taty
    • Dzień Dziecka
    • Pożegnanie starszaków
  2. Udział w lokalnych imprezach, przeglądach, festynach.
  3. Udział rodziców w ważnych wydarzeniach przedszkola.
nauczyciele cały rok
2. Promocja przedszkola ( system obiegu informacji)
  1. Zbieranie ofert dotyczących zewnętrznych konkursów i przeglądów, przekazywanie informacji nauczycielom
  2. Informacja o przedszkolu na stronie internetowej, w prasie lokalnej i na portalach internetowych:
    • oferta,
    • ­
    • sukcesy,
    • ­
    • ważne wydarzenia,
    • ­
    • artykuły.
  3. Prowadzenie teczki informacyjnej dla nauczycieli i personelu:
      ­
    • ogłoszenia,
    • ­
    • nowości wydawnicze,
    • ­
    • zmiany w przepisach prawa oświatowego,
    • ­
    • inne.
Dyrektor, nauczyciele cały rok
3. Działania na rzecz środowiska lokalnego i społecznego
  1. Udział w akcjach charytatywnych.
  2. Przygotowanie „Dni Otwartych” dla dzieci i rodziców planujących rozpoczęcie edukacji przedszkolnej.
nauczyciele cały rok
4.Współpraca z rodzicami, podejmowanie działań wspierających rodzinę w wychowywaniu dzieci
  1. Zebrania z Rodzicami: ogólne, grupowe. Omawianie spraw organizacyjnych związanych z funkcjonowaniem przedszkola. Zapoznanie rodziców z dokumentami regulującymi pracę przedszkola.
  2. Spotkanie rad grupowych z dyrektorem. Wybór Rady Rodziców.
  3. Zebrania z rodzicami po zakończeniu I półrocza, przedstawienie rodzicom informacji dotyczących realizacji zadań wychowawczych i dydaktycznych.
  4. Przekazywanie rodzicom informacji o wynikach obserwacji, o postępach dzieci oraz o wynikach diagnozy.
  5. Porady, konsultacje nauczycieli i specjalistów z rodzicami.
  6. Wspieranie rodziców w wychowywaniu dzieci - przygotowywanie materiałów dla rodziców.
  7. Pomoc rodziców w organizowaniu imprez, uroczystości. Włączanie rodziców do udziału w konkursach organizowanych dla dzieci i rodziców.
  8. Włączanie rodziców do współorganizacji działań podejmowanych przez przedszkole.
  9. Dokumentowanie współpracy z rodzicami: plan współpracy, protokoły z zebrań, listy obecności na zebraniach, zgody rodziców, upoważnienia.
Dyrektor, nauczyciele cały rok
5. Współpraca z placówkami oświatowymi i innymi podmiotami środowiska lokalnego
  1. Współpraca z łęczyńskimi przedszkolami, udział w konkursach, przeglądach itp.
  2. Współpraca z biblioteką, udział dzieci w warsztatach bibliotecznych, konkursach.
  3. Współpraca z Centrum Kultury, udział w konkursach, zwiedzanie wystaw malarskich.
  4. Współpraca z Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną.
  5. Nawiązanie współpracy ze Szkołą Podstawową Nr 4-grupy dzieci 5-letnich; poznanie drogi do szkoły, oglądanie budynku szkoły i jego otoczenia z zewnątrz. Zapoznanie dzieci przedszkolnych ze starszymi kolegami z młodszych klas, zwiedzanie budynku szkoły wewnątrz (sale lekcyjne, biblioteka, świetlica, szatnia, sala gimnastyczna, stołówka) udział przedszkolaków w zajęciach edukacyjnych w klasie „O”.
Dyrektor, nauczyciele cały rok

Obszar IV: Organizacja i zarządzanie przedszkolem

CelZadanie/sposób realizacjiOsoba odpowiedzialnaTermin
1. Zespoły zadaniowe
  1. Powołanie zespołów zadaniowych.
  2. Przekazywanie informacji o realizacji zadań przez zespoły.
  3. Wymiana informacji pomiędzy zespołami- współpraca
Dyrektor, koordynatorzy sierpień wrzesień
2. Doskonalenie systemu dokumentowania pracy przedszkola
  1. Ustalenie wykazu dokumentacji pracy nauczyciela i sposobu jej prowadzenia.
  2. Ustalenie sposobu i narzędzi prowadzenia obserwacji pedagogicznych oraz diagnozy przedszkolnej.
Dyrektor, nauczyciele wrzesień
3. Aktualizacja prawa wewnętrznego

Opracowywanie procedur i regulaminów stosownie do zmieniających się przepisów prawa oraz bieżących potrzeb placówki.

Dyrektor, nauczyciele cały rok
4. Przydział zadań dodatkowych.

Aktualizacja strony internetowej przedszkola, lider WDN, protokolant

nauczyciele cały rok
5. Harmonogram rad pedagogicznych
  1. Rada organizacyjna: Przedstawienie nowych zarządzeń władz oświatowych Zatwierdzenie rocznego planu pracy na rok szkolny 2024/2025 Organizacja pracy w nowym roku szkolnym Zaopiniowanie tygodniowego rozkładu zajęć Przydział czynności dodatkowych wykonywanych w ramach wynagrodzenia
  2. Rada organizacyjna: Przedstawienie i przyjęcie do realizacji planu nadzoru pedagogicznego Aktualizacja i przypomnienie procedury awansu zawodowego nauczyciela Przypomnienie i omówienie przepisów prawa dotyczących obowiązującej dokumentacji pracy nauczyciela i prawidłowego sposobu jej prowadzenia Ustalenie organizacji WDN
  3. Rada szkoleniowa wg potrzeb placówki.
  4. Rada podsumowująca: Przedstawienie sprawozdania z nadzoru pedagogicznego w I półroczu Wypracowanie wniosków i kierunków działań do pracy na II półrocze bieżącego roku szkolnego. Przedstawienie wyników pracy dydaktyczno-wychowawczej w poszczególnych grupach. Omówienie wyników dokonanych obserwacji rozwoju dziecka.
  5. Rada szkoleniowa
  6. Rada podsumowująca Sprawozdanie z wewnętrznego nadzoru pedagogicznego dyrektora, wnioski na kolejny rok szkolny. Sprawozdania z pracy dydaktyczno-wychowawczej w poszczególnych grupach.
Dyrektor sierpień wrzesień

Szczegółowy kalendarz imprez przedszkolnych

MiesiącWydarzenie/uroczystość
Wrzesień

Dzień Pierwszej Pomocy

Dzień Przedszkolaka

Dzień Kropki

Dzień Głośnego Czytania

Dzień Chłopaka

Październik

Dzień Edukacji Narodowej

Pasowanie na Przedszkolaka

Dzień Dyni

Listopad

Święto Odzyskania Niepodległości

Dzień Postaci z Bajek

Światowy Dzień Pluszowego Misia

Zabawa Andrzejkowa

Grudzień

Dzień Górnika

Spotkanie z Mikołajem

Koncert kolęd

Styczeń

Bal karnawałowy

Dzień Babci i Dziadka

Luty

Dzień Bezpiecznego Internetu

Dzień Kota

Dzień Teatru

Marzec

Dzień Kobiet

Powitanie Wiosny

Kwiecień

Dzień Autyzmu

Dzień Ziemi

Dzień Języka Angielskiego

Maj

Święto Konstytucji 3 Maja

Dzień Mamy i Taty

Czerwiec

Dzień Dziecka

Zakończenie roku

Metody pracy

Metody czynne (oparte na działaniu):

  • Metoda samodzielnych doświadczeń
  • Metoda kierowania aktywnością
  • Metoda zadań
  • Metoda ćwiczeń

Metody oglądowe (oparte na obserwacji):

  • Obserwacja i pokaz – przedmioty, zjawiska, czynności
  • Przykład osobisty nauczyciela jako wzoru postępowania
  • Udostępnianie sztuki – utwory literackie, muzyczne, dzieła graficzne, dzieła sztuki plastycznej, teatralnej, muzycznej

Metody słowne (oparte na słowie):

  • Rozmowy
  • Opowiadania
  • Zagadki
  • Objaśnienia
  • Instrukcje
  • Nauka wierszy, piosenek, tekstów
  • Sposoby społecznego porozumienia (aprobata, dezaprobata)
  • Metody żywego słowa (wartość słowa pisanego)

Nowatorskie metody pracy

  • Pedagogika planu daltońskiego
  • Metoda ruchowej ekspresji twórczej Rudolfa Labana
  • Metoda Carla Orffa
  • Metoda Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne
  • „Dziecięca matematyka” Edyty Gruszczyk-Kolczyńskiej
  • Metoda Dobrego Startu Marty Bogdanowicz
  • Pedagogika zabawy „Klanza”
  • Metoda Porannego Kręgu
  • Czytanie globalne metodą Glena Domana
  • Techniki parateatralne: drama, teatrzyk kukiełkowy, pacynkowy, zabawy paluszkowe, pantomima
  • Zabawy badawcze, doświadczenia, obserwacje przyrodnicze
  • Zabawy i ćwiczenia relaksacyjne

Metody aktywizujące:

  • Metoda projektów
  • Burza mózgów
  • Mapa mentalna
  • Gry dydaktyczne
  • Stacje zadaniowe
  • Symulacje
  • Gry interakcyjne
  • Metoda Aktywnego Słuchania Muzyki według Batii Strauss
  • Kinezjologia Edukacyjna

Metody kształcenia na odległość:

  • Filmy edukacyjne, instruktażowe
  • Prezentacje multimedialne
  • Słuchowiska
  • Spektakle
  • Interaktywne zadania (karty pracy, memory, quizy, puzzle)

Ramowy rozkład dnia

6.00-8.00

Schodzenie się dzieci. Zabawy swobodne – realizacje pomysłów dzieci. Zabawy integrujące grupę. Kontakty indywidualne. Ćwiczenia ortofoniczne, słuchowe.

8.00-8.30

Przygotowanie do śniadania; czynności samoobsługowe. Poranne ćwiczenia ruchowe, zabawy z określeniem elementów ruchu. Zabawy z językiem obcym nowożytnym.

8.30-9.00

Śniadanie. Eksponowanie funkcji dyżurnego. Przyswajanie wiedzy o konieczności spożywania posiłków. Nauka kulturalnego zachowania się przy stole.

9.00-10.00

Realizacja zadań edukacyjnych z całą grupą (kierowane) oraz niekierowane prowadzone według planów miesięcznych oraz wybranego programu nauczania. Zabawy ruchowe, rytmiczne.

10.00-10.15

Przygotowanie do drugiego śniadania. Drugie śniadanie. Przyzwyczajanie do zdrowego żywienia.

10.15-11.30

Zabawy na powietrzu - tworzenie warunków do spontanicznej i zorganizowanej aktywności ruchowej w ogrodzie. Spacery, wycieczki i obserwacje przyrody, prace porządkowe. Religia.

11.30-12.00

Przygotowanie do obiadu - czynności higieniczne, pomoc w nakrywaniu do stołu.

12.00-12.30

Obiad

12.30-13.00

Relaksacja-słuchanie bajek, muzyki relaksacyjnej.

13.00-14.00

Tworzenie sytuacji edukacyjnych rozwijających zainteresowania i zdolności dzieci, praca korekcyjno-kompensacyjna.

14.00-14.15

Przygotowanie do podwieczorku.

14.15-14.30

Podwieczorek.

14.30-17.00

Aktywność własna dzieci - zabawy dowolne. Rozmowy z dziećmi, omówienie wydarzeń dnia. Gry edukacyjne, planszowe, konstrukcyjne. Rozchodzenie się dzieci.

Profil absolwenta naszego przedszkola

Absolwent posiada:

  • motywację do podejmowania wysiłku intelektualnego
  • ciekawość poznawczą, nieustannie poznaje, odkrywa świat, poszukuje inspiracji i inspiruje innych
  • umiejętności uważnego słuchania i obserwacji oraz logicznego myślenia
  • zdolność praktycznego korzystania ze zdobytej wiedzy
  • wiedzę i umiejętności związane z udzielaniem pierwszej pomocy przedmedycznej
  • wiedzę z zakresu zdrowego stylu życia oraz postawę prozdrowotną
  • umiejętność koncentracji na wykonywanym zadaniu
  • umiejętność współpracy w grupie
  • umiejętność radzenia sobie z trudnościami
  • umiejętność twórczego rozwiązywania zadań, kreatywność
  • odpowiedni poziom samodzielności
  • gotowość do podejmowania różnorodnych aktywności
  • umiejętność komunikacji werbalnej i niewerbalnej
  • podstawową wiedzę o środowisku społecznym, przyrodniczym i kulturowym
  • poczucie bycia Polakiem i Europejczykiem.

Absolwent przestrzega:

  • praw innych ludzi, jest życzliwy, szanuje innych
  • zasad kulturalnego zachowania się, postępowania według ustalonych norm
  • zasad bezpieczeństwa, higieny, dbałości o zdrowie i sprawność fizyczną, zasad bezpieczeństwa w ruchu drogowym

Absolwent dostrzega i szanuje:

  • potrzeby innych ludzi (zwłaszcza z różnego rodzaju ograniczeniami czy odmienną narodowością, kulturą)
  • odmienne postawy, przekonania, upodobania
  • symbole narodowe
  • środowisko naturalne

Absolwent potrafi:

  • występować publicznie
  • reprezentować grupę, przedszkole, rodzinę
  • dzielić się swoimi pomysłami, osiągnięciami, sukcesami
  • wykazywać inicjatywę w działaniu, jest aktywny, odpowiedzialny, zaangażowany, zaradny, przedsiębiorczy
  • prosić o radę lub pomoc

Podejmując codzienną pracę z wychowankami staramy się, aby dzieci, w miarę swoich możliwości, adekwatnych do wieku, stopniowo nabywały kompetencje kluczowe określone przez Radę Europy, a więc:

Porozumiewanie się w języku ojczystym - zdolność wyrażania i interpretowania pojęć, myśli, uczuć, faktów i opinii w mowie i piśmie (rozumienie ze słuchu, mówienie, czytanie i pisanie) oraz językowej interakcji w odpowiedniej i kreatywnej formie w pełnym zakresie kontekstów społecznych i kulturowych – w edukacji i szkoleniu, pracy, domu i czasie wolnym.

Porozumiewanie się w obcych językach opiera się w znacznej mierze na tych samych wymiarach umiejętności, co porozumiewanie się w języku ojczystym – na zdolności do rozumienia, wyrażania i interpretowania pojęć, myśli, uczuć, faktów i opinii w mowie i piśmie (rozumienie ze słuchu, mówienie, czytanie i pisanie) w odpowiednim zakresie kontekstów społecznych i kulturalnych (w edukacji i szkoleniu, pracy, domu i czasie wolnym) w zależności od chęci lub potrzeb danej osoby.

Kompetencje matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo-techniczne

Kompetencje matematyczne obejmują umiejętność rozwijania i wykorzystywania myślenia matematycznego w celu rozwiązywania problemów wynikających z codziennych sytuacji. Istotne są zarówno proces i czynność, jak i wiedza, przy czym podstawę stanowi należyte opanowanie umiejętności liczenia. Kompetencje matematyczne obejmują – w różnym stopniu – zdolność i chęć wykorzystywania matematycznych sposobów myślenia (myślenie logiczne i przestrzenne).

Kompetencje naukowe odnoszą się do zdolności i chęci wykorzystywania istniejącego zasobu wiedzy i metodologii do wyjaśniania świata przyrody, w celu formułowania pytań i wyciągania wniosków opartych na dowodach. Za kompetencje techniczne uznaje się stosowanie tej wiedzy i metodologii w odpowiedzi na postrzegane potrzeby lub pragnienia ludzi. Kompetencje w zakresie nauki i techniki obejmują rozumienie zmian powodowanych przez działalność ludzką oraz odpowiedzialność poszczególnych obywateli.

Kompetencje informatyczne obejmują umiejętne i krytyczne wykorzystywanie technologii społeczeństwa informacyjnego (TSI) w pracy, rozrywce i porozumiewaniu się. Opierają się one na podstawowych umiejętnościach w zakresie TIK: wykorzystywania komputerów do uzyskiwania, oceny, przechowywania, tworzenia, prezentowania i wymiany informacji oraz do porozumiewania się i uczestnictwa w sieciach współpracy za pośrednictwem Internetu.

Umiejętność uczenia się – rozumiana jako zdolność konsekwentnego i wytrwałego uczenia się, organizowania własnego procesu uczenia się, w tym poprzez efektywne zarządzanie czasem i informacjami, zarówno indywidualnie, jak i w grupach. Kompetencja ta obejmuje świadomość własnego procesu uczenia się i potrzeb w tym zakresie, identyfikowanie dostępnych możliwości oraz zdolność pokonywania przeszkód w celu osiągnięcia powodzenia w uczeniu się. Kompetencja ta oznacza nabywanie, przetwarzanie i przyswajanie nowej wiedzy i umiejętności, a także poszukiwanie i korzystanie ze wskazówek. Kluczowymi czynnikami w rozwinięciu tej kompetencji u danej osoby są motywacja i wiara we własne możliwości.

Kompetencje społeczne i obywatelskie - kompetencje osobowe, interpersonalne i międzykulturowe obejmujące pełny zakres zachowań przygotowujących osoby do skutecznego i konstruktywnego uczestnictwa w życiu społecznym i zawodowym, szczególnie w społeczeństwach charakteryzujących się coraz większą różnorodnością, a także rozwiązywania konfliktów w razie potrzeby. Kompetencje obywatelskie przygotowują osoby do pełnego uczestnictwa w życiu obywatelskim w oparciu o znajomość pojęć i struktur społecznych i politycznych oraz poczuwanie się do aktywnego i demokratycznego uczestnictwa.

Inicjatywność i przedsiębiorczość oznaczają zdolność osoby do wcielania pomysłów w czyn. Obejmują one kreatywność, innowacyjność i podejmowanie ryzyka, a także zdolność do planowania przedsięwzięć i prowadzenia ich dla osiągnięcia zamierzonych celów. Stanowią one wsparcie dla indywidualnych osób nie tylko w ich codziennym życiu prywatnym i społecznym, ale także w ich miejscu pracy pomagając im uzyskać świadomość kontekstu ich pracy i zdolność wykorzystywania szans; są podstawą bardziej konkretnych umiejętności i wiedzy potrzebnych tym, którzy podejmują przedsięwzięcia o charakterze społecznym lub handlowym lub w nich uczestniczą. Powinny one obejmować świadomość wartości etycznych i promować dobre zarządzanie.

Świadomość i ekspresja kulturalna - docenianie znaczenia twórczego wyrażania idei, doświadczeń i uczuć za pośrednictwem szeregu środków wyrazu, w tym muzyki, sztuk teatralnych, literatury i sztuk wizualnych. Niezbędna wiedza, umiejętności i postawy powiązane z tą kompetencją: Wiedza kulturalna obejmuje świadomość lokalnego, narodowego i europejskiego dziedzictwa kulturalnego oraz jego miejsca w świecie. Obejmuje ona podstawową znajomość najważniejszych dzieł kultury, w tym współczesnej kultury popularnej. Niezbędne jest rozumienie kulturowej i językowej różnorodności w Europie i w innych regionach świata oraz konieczności jej zachowania, a także zrozumienie znaczenia czynników estetycznych w życiu codziennym. Umiejętności obejmują zarówno wrażliwość, jak i ekspresję: wrażliwość i przyjemność z odbioru dzieł sztuki i widowisk, jak i wyrażanie siebie poprzez różnorodne środki z wykorzystaniem wrodzonych zdolności. Ekspresja kulturalna jest niezbędna do rozwijania twórczych umiejętności, które mogą być wykorzystywane w wielu sytuacjach zawodowych. Dogłębne zrozumienie własnej kultury oraz poczucie tożsamości mogą być podstawą szacunku i otwartej postawy wobec różnorodności ekspresji kulturalnej. Pozytywna postawa obejmuje również kreatywność oraz chęć pielęgnowania zdolności estetycznych poprzez wyrażanie siebie środkami artystycznymi i udział w życiu kulturalnym.

Promocja placówki

  • Systematyczne aktualizowanie strony internetowej przedszkola
  • Upowszechnianie informacji o przedszkolu
  • Prezentowanie życzliwej postawy wobec dzieci, rodziców, współpracowników przez wszystkie osoby zatrudnione w przedszkolu
  • Dbanie o dobrą opinię przedszkola
  • Organizacja uroczystości przedszkolnych
  • Współpraca ze środowiskiem lokalnym
  • Włączanie się w różnego rodzaju inicjatywy ogólnopolskie czy międzynarodowe
  • Utrzymywanie estetyki otoczenia wewnątrz i na zewnątrz budynku
Przejdź do treści