Integracja sensoryczna- co to takiego?

Integracja sensoryczna jest to zdolność dziecka do odczuwania, rozumienia i organizowania informacji, których dostarczają nam zmysły z otoczenia i własnego organizmu. Pozwala ona segregować, porządkować i składać pojedyncze bodźce w pełne funkcje mózgu, wpływa na rozwój dziecka, jego zdolności do nauki, a także samoocenę. Zmysłów jest pięć: dotyku, węchu, smaku, wzroku i słuchu, ale oprócz zmysłów wyróżniamy także układy sensoryczne: układ dotykowy, przedsionkowy i prioprioceptywny. Układ dotykowy pozwala nam na odczuwanie, czy dane obiekty są ciepłe czy zimne, ostre czy tępe, szorstkie czy gładkie. Dzięki niemu możemy rozpoznawać przedmioty za pomocą dotyku oraz odczuwać ból, ucisk. Układ przedsionkowy koordynuje ruchy oczu, głowy i ciała. Pozwala nam huśtać się na huśtawce, czy też utrzymywać równowagę. Układ prioprioceptywny informuje nasz mózg o pozycji ciała, w której się w danym momencie znajdujemy. Dzieje się tak za sprawą danych dostarczanych przez mięśnie i stawy. Priopriocepcja jest zmysłem, który pozwala nam orientować się, jak ułożone są części naszego ciała bez patrzenia na nie. Prawidłowa integracja w obrębie tego układu jest niezbędna do sprawnego poruszania się i korzystania z wszelkich przedmiotów.

Nieprawidłowa integracja sensoryczna przejawia się tzw. dysfunkcjami, czyli zaburzeniami. Pojawiają się one, gdy układ nerwowy niewłaściwie organizuje bodźce zmysłowe. Dysfunkcje  nie są związane z uszkodzeniem narządów zmysłów, lecz dotyczą nieprawidłowości w zakresie przetwarzania bodźców sensorycznych w obrębie systemów: czuciowego (dotykowego i proprioceptywnego), przedsionkowego, słuchowego, wzrokowego, węchowego i smakowego.

Najbardziej podstawowe, główne objawy zaburzeń integracji sensorycznej to:

  • wzmożona lub obniżona wrażliwość na bodźce,
  • zaburzenia mowy,
  • niska samoocena,
  • nadaktywność,
  • znacznie obniżoną aktywność,
  • problemy ze skupieniem, koncentracją uwagi,
  • nadpobudliwość emocjonalna,
  • osłabiona koordynacja wzrokowo–ruchowa,
  • niezgrabność ruchowa,
  • trudności w rozróżnianiu stron, kierunku,
  • zaburzenia interakcji z innymi dziećmi,
  • problematyczne pisanie, rysowanie,
  • trudności w czynnościach samoobsługowych, codziennych.
Przejdź do treści