Na czym polegają zajęcia rewalidacyjne?

Na czym polegają zajęcia rewalidacyjne?

Rewalidacja jest procesem dydaktyczno – wychowawczo – terapeutycznym z zaplanowanymi celami dostosowanymi indywidualnie dla każdego dziecka ze względu na ogromną różnorodność zaburzeń. Są to między innymi: zaburzenia rozwoju mowy, deficyty w zakresie sprawności analizatora wzrokowego i słuchowego, zaburzenia lateralizacji, sprawności motorycznej i manualnej, zaburzenia emocjonalne oraz wady postawy. Rewalidacja uwzględnia wiedzę teoretyczną i działanie skierowane na osobę niepełnosprawną w celu usprawniania zaburzonych funkcji rozwojowych i intelektualnych.
Głównym celem zajęć rewalidacyjnych jest stymulowanie tych właściwości intelektualnych i osobowościowych dziecka, które umożliwiają mu pełne uczestnictwo w codziennym życiu. Istotne jest więc stawianie na atuty, mocne strony dziecka oraz szukanie tego, co w nim jest najlepsze. W trakcie rewalidacji nauczyciel, specjalista może w indywidualny sposób pracować z dzieckiem nad poprawą, zastępowaniem lub kompensowaniem jego deficytów. Warto pamiętać, że na zajęciach rewalidacyjnych obowiązują zasady. Najważniejszą jest indywidualizacja pracy. Nawet, gdy odbywają się one w grupie, są to zajęcia małoliczne, aby zapewnić terapeucie indywidualny kontakt z dzieckiem. Stawiane wymagania są dopasowane do możliwości dziecka, przechodzi się od zajęć łatwiejszych do tych o coraz to większym stopniu trudności. Dzięki różnorodnym formom pracy oraz dostosowaniu jej do potencjału dziecka możliwe jest wypracowanie optymalnego wzorca funkcjonowania. Pozwoli to na podniesienie jakości życia osoby niepełnosprawnej oraz korygowanie występujących deficytów, czy to przez podniesienie poziomu rozwoju odpowiednich funkcji czy przez kompensowanie ich tymi, które są dobrze wykształcone.
Główne kierunki oddziaływań rewalidacyjnych to dynamizowanie rozwoju, kompensowanie, czyli wyrównywanie przez zastępowanie, korygowanie zaburzonych funkcji, optymalne usprawnianie, rozwijanie tych funkcji psychicznych i fizycznych, które są najsilniejsze i najmniej uszkodzone.

Skip to content