Dziecko nieśmiałe, czyli jakie?

W dzisiejszych czasach problem nieśmiałości niepokoi. Rośnie populacja dzieci nieśmiałych, które nie potrafią radzić sobie w kontaktach międzyludzkich. Jedne sprawnie i szybko przyswajają nowe umiejętności, potrafią rozpoznawać swoje i czyjeś emocje, nazywać je, analizować swoje i cudze zachowania, asertywnie reagować, bronić własnego zdania. Dzieci nieśmiałe nie posiadają takich umiejętności. Kontakty z innymi budzą lęk. Dzieci wycofują się z sytuacji społecznych, pozostają na uboczu. Trudniej im dokonywać wyborów i osiągać cele. Nieśmiałe dzieci, mimo że unikają kontaktów społecznych, to mają ich dużą potrzebę, która niezaspokajana może powodować poczucie izolacji społecznej, tęsknotę za bliskimi związkami, a także złość kierowaną ku sobie lub innym.

Nieśmiałość w literaturze, jak i w języku potocznym ma wiele definicji. Z nieśmiałością kojarzymy onieśmielenie, zażenowanie, przewrażliwienie, brak pewności siebie, bojaźliwość, lęk. Objawy obserwujemy w sferze behawioralnej, emocjonalnej i samoorientacyjnej. Co to oznacza? Dzieci nieśmiałe są bierne społecznie, mają zaniżoną samoocenę, nie wierzą we własne możliwości. Cechuje je lęk społeczny.

Wg D. Boreckiej – Biernat nieśmiałość to „unikanie społecznych interakcji i obniżenie poziomu sprawności działania jednostki w obecności innych osób”.

 Istnieją trzy zasadnicze przyczyny nieśmiałości, które wyznaczają trzy główne jej typy:

  • nieśmiałość o podłożu biologicznym
  • nieśmiałość o podłożu pourazowym (traumatycznym)
  • nieśmiałość wyuczona

Nieśmiałe dziecko:

  • Doświadcza lęku,
  • Jest bierne społecznie,
  • Ma zaniżoną samoocenę,
  • Nie wierzy w siebie,
  • Obawia się krytyki, porażki, przykrości,
  • Ma niskie kompetencje społeczne,
  • Ma mało cech chroniących, które pozwalają na unikanie szkodliwych czynników zewnętrznych oraz rozwojowych,
  • Ma skłonności do samotności,
  • Charakteryzuje się ograniczeniem aktywności fizycznej.

Charakterystyczne zachowania:

  • brak inicjowania kontaktów społecznych,
  • włączanie się do zabawy na wezwanie lub po zachęcie,
  • podporządkowywanie się innym,
  • nie bronią swojego stanowiska,
  • mało mówią,
  • ciche wypowiedzi,
  • unikanie kontaktu wzrokowego,
  • spoglądanie w dół,
  • niechęć do dotyka

Symptomy organiczne:

W reakcji na nieznane sytuacje:

  • przyśpieszone bicie serca,
  • niezręczność ruchów, sztywność,
  • drżenie palców,
  • nadmierna potliwość,
  • parcie na mocz lub stolec,
  • wrażenie zmęczenia,
  • czerwienienie się,
  • „kręcenie“ w brzuchu,
  • suchość w gardle,
  • ograniczenie działalności zmysłów np. gorsze widzenie lub słyszenie.
Skip to content