Motoryka mała

Motoryka mała to ruchy rąk, dłoni i palców. Poziom sprawności rąk ma ogromny wpływ na funkcjonowanie przedszkolaka, ponieważ decyduje o tym, czy radzi on sobie (stosownie do wieku) z wykonywaniem czynności wymagających precyzji, takich jak: zdejmowanie i nakładanie ubrań, zapinanie guzików, malowanie, rysowanie, lepienie, konstruowanie, odwzorowywanie, wycinanie, wiązanie butów. Na prawidłowy rozwój motoryki małej wpływa odpowiedni rozwój motoryki dużej czyli ruchów całego ciała. Wiąże się z tym konieczne wzmocnienie dużych grup mięśniowych, nabycie koordynacji wzrokowo-ruchowej i słuchowo-ruchowej. Doskonalenie umiejętności manualnych towarzyszy dzieciom w czasie różnorodnych aktywności wykonywanych podczas zabaw swobodnych, zajęć kierowanych, ćwiczeń w ogrodzie przedszkolnym, pobytu na placu zabaw czy posiłków.
Na występowanie deficytów w zakresie motoryki małej mogą wskazywać:
– niechęć do rysowania i malowania
-zbyt duży lub zbyt słaby nacisk na kredkę
– problemy w opanowaniu czynności samoobsługowych
– słaba koordynacja obu rąk podczas zabaw manualnych
– opór przed dotykaniem różnych faktur
– niechęć do zanurzania rąk w materiałach sypkich

Skip to content